У статті запропоновано авторську структуру творчих здібностей учнів шкіл мистецтв, які розвиваються засобами електронного музичного інструментарію.
Розглянуто та обґрунтовано зміст кожного із визначених структурних компонентів.
Уточнено сутність поняття «творчі здібності» в контексті навчально-творчої діяльності учнів шкіл мистецтв з використанням електронного музичного інструментарію.
Effective means for developing creative abilities of students of art schools is keyboard
electronic synthesizer. The structure of creative abilities of students in the learning process with the use of electronic musical instrumentation consists of four components: the motivationalemotional, cognitive-information, sensory-special, creative activity. Motivational-emotional component includes the factors that affect the promotion of the development of creative abilities. These components are the interest in creativity, the need for it and get positive emotions from the creative.
The content of the cognitive information component are knowledge and skills of music
theory and management knowledge and skills technical parameters synthesizer.
Sensory-special component includes a special musical skills required to perform musical
activities, musical ear, sense of rhythm, musical memory and thinking, emotional response to music. Creatively-active component contains the abilities necessary for creativity – imagination, intuition and abilities on the organization of the creative process. The interaction and development of each of the components of the structure affect the development of creative abilities in General.
Эффективным средством развития творческих способностей учащихся
художественных школ является клавиатурный электронный синтезатор. Структура
творческих способностей учеников в процессе обучения с использованием электронного музыкального инструментария состоит из четырех компонентов: мотивационно-эмоциональной, познавательно-информационной, сенсорно-специальной, творческой деятельности. Мотивационно-эмоциональный компонент включает факторы, влияющие на развитие творческих способностей. Содержание компонента когнитивной информации - это знания и навыки теории музыки и управления знаниями и навыками технических параметров синтезатора. Сенсорно-специальный компонент включает в себя специальные музыкальные навыки,необходимые для выполнения музыкальной деятельности, музыкального слуха, чувства ритма, музыкальной памяти и мышления, эмоционального
отклика на музыку. Творчески активный компонент содержит способности, необходимые для творчества - воображение, интуицич и способности к организации творческого процесса. Взаимодействие каждого из компонентов структуры влияет на развитие творческих способностей в целом.