DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти » Випуск 22 (27) ч. 2. »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18952
Title: Передумови становлення іспанської клавірної школи
Authors: Лисіна, Н. І
Тітович, В. І.
Keywords: клавішний інструмент орган
органне мистецтво
перші збірки професійної музики
персоналії відомих органістів-клавіристі
keyboard instrument organ
organ art
the first professional collections of organ pieces
personalities of famous organists and klavirists
клавишный инструмент орган
органное искусство
первые сборники профессиональной музыки
персоналии известных органистов-клавиристив
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во ім. М. П. Драгоманова
Citation: Лисіна, Н. І. Передумови становлення іспанської клавірної школи / Н. І. Лисіна, В. І. Тітович // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 2. – С. 216-221.
Abstract: Стаття присвячена джерелам виникнення іспанської клавірної музики, яка увібрала різноманітні національні впливи народів, що населяли Іберійський півострів, а також перші писемні пам'ятки музичної культури. Характеризується становлення професійної школи органістів в епоху Ренесансу. Розглядається діяльність найбільших композиторів-виконавців Іспанії, творчість яких мала вплив на подальший розквіт європейського органно-клавірного мистецтва.
Spain is one of the oldest musical countries of Europe, where polyphony, professional musical creation, polyphonical technics were arising. Spanish art is exceptional because of the wide diapason of cultures included into it: antic, visigothic, mosarabicetc. The first mention about organ belongs to the S. Isidoro de Sevilla, who is considered to be the last latinic Father of the Church. Hiswork–Magnumopus "Etymologies" (year 634) in 20 books–is the universal encyclopedia, where organ is described as a laic instrument. Regular mentions about organ start from XII-XIII century. There were different organ types existing at the territory of Spain: portatives–for celebrations; positives–for leisure activities and for education; large organs–for the church. Since XVI till the middle of XVII century professional musical art is having its' "gold century". Creative work of out standing musicians: polyphonist of the early Renaissance Juan de Anchieta; maestro di capilla in Cathedral of Sevilla Pedro Escobar (Pedro da Portu); them ostinteresting musician of PreRenaissance, leading master Villancico Juan del Encina, poet, dramawriter, composer, "father of spanish drama"; priest Francisco de Peñalosa, master of canonical polyphonical technics; great represantative of Renaissance Cristobalde Morales, the main master-polyphonist, first spanish musician with an international popularity, whose music is one of the most perfect cultural appearances.
Статья посвящена источникам возникновения испанской клавирной музыки, которая вобрала различные национальные влияния народов, населявших Иберийский полуостров, а также первые письменные памятники музыкальной культуры. Характеризуется становление профессиональной школы органистов в эпоху Ренессанса. Рассматривается деятельность крупнейших композиторов-исполнителей Испании, творчество которых оказало влияние на дальнейший расцвет европейского органно-клавирной искусства.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18952
Appears in Collections:Випуск 22 (27) ч. 2.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lysina, N. I., Titovych, V. I..pdf303.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.