DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти » Випуск 22 (27) ч. 2. »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18945
Title: Характеристика основних підходів та принципів до формування художньо-проектних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва
Authors: Лі Цзяці
Keywords: методологічні підходи
художньо-проектні уміння
художньо-педагогічні принципи
музичне мистецтво
майбутні вчителі музики
methodological approaches
artistic and project skills
artistic and pedagogical principles
music ar
future music teachers
методологические подходы
художественные и проектные навыки
художественные и педагогические принципы
музыкальное искусство
будущие учителя музыки
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Лі Цзяці. Характеристика основних підходів та принципів до формування художньо-проектних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва / Лі Цзяці // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – Вип. 22 (27), ч. 2. – С. 145-152.
Abstract: У статті розглядаються інноваційні підходи сучасних педагогічних досліджень щодо формування художньо-проектних умінь, які є актуальними для проектної діяльності. Обґрунтовано методологічні підходи формування художньо-проектних умінь в процесі вивчення фахових дисциплін майбутніми вчителями музичного мистецтва. Здійснено аналіз процесу формування художньо-проектних умінь майбутніх учителів музики крізь призму таких підходів: компетентнісний, організаційно-інноваційний, консолідаційний культурологічний, кооперативно-діяльнісний. Відповідно до методологічних підходів визначено художньо-педагогічні принципи формування художньо-проектних умінь майбутніх учителів музики.
The article focuses on innovative approaches of contemporary pedagogical studies on developing artistic and project skills which are urgent in the course of project activity. Methodological approaches and prerequisites for the development of artistic and project skills when studying professional disciplines by future music teachers are justified. It offers the analysis of the process of developing future music teachers’ artistic and project skills in the light of the following approaches: competence-based, organizational and innovative, culturological, consolidation, cooperative and activity-based. According to the methodological approaches artistic and pedagogical principles on which methodical guidance of artistic and project skills developing is based were determined, namely: the principle of multifunctionality of art and multivariants of the semantic field of artistic images; the principle of holistic artistic perception and understanding of the artistic knowledge; the principle of personal socialization of students when creating socially useful art projects; the principle of openness and culture-correspondence; the principle of integration of the content of professional disciplines aimed to provide their unity; the principle of innovativeness in the organization of project activity.
В статье обосновываются методологические подходы и предпосылки для развития художественных и проектных навыков при изучении профессиональных дисциплин будущими учителями музыки. Они предлагает анализ процесса развития художественных и проектных навыков будущих учителей музыки с учетом следующих подходов: компетентностного, организационного и инновационного, культурологического, консолидационного, кооперативного. В соответствии с методологическими подходами были определены художественные и педагогические принципы, на которых основано методическое руководство развитием художественных и проектных навыков, а именно: принцип многофункциональности искусства и многовариантности семантического поля художественных образов; принцип целостного художественного восприятия и понимания художественного знания; принцип личной социализации студентов при создании общественно полезных художественных проектов; принцип интеграции профессиональных дисциплин, направленных на обеспечение их единства; принцип инновационности в организации проектной деятельности.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/18945
Appears in Collections:Випуск 22 (27) ч. 2.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Li Tsziatsi.pdf309.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.