У статті висвітлено сутність та зміст понять «професійна компетентність», «методична компетентність» майбутнього учителя музичного мистецтва; розглянуто різні наукові підходи щодо їх визначення. Розкрито структурні компоненти методичної компетентності педагога-музиканта. Обгрунтовано систему педагогічних умов для формування методичної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва.
The article considered the nature and meaning concepts «competence», «рrofessional competence», «methodological competence» of the music teacher; reviewed different scientific approaches to their treatment. The analysis of scientific papers gives reason to believe that one of the components of professional and pedagogical competence is methodical competence.The competent specialist is also a personality who understands and reflects their values, compares and evaluates himself, his future projects. Therefore, knowledge, skills, tools of material for the formation of personality imposed on their own socio-cultural, spiritual experience of the individual. Disclosed structural components methodical competence of the teacher-musician. Based system of pedagogical conditions for the formation of methodical competence of future teachers music.
В статье рассмотрены природа и смысл понятий «компетентность», «профессиональная компетентность», «методологическая компетентность» преподавателя музыки; Раскрыты различные научные подходы к их внедрению. Анализ научных работ дает основание полагать, что одним из компонентов профессиональной и педагогической компетентности является методическая компетентность. Компетентный специалист является личностью, которая понимает и отражает ценности, сравнивает и оценивает себя, свои будущие проекты. Раскрыты структурные компоненты методической компетентности учителя-музыканта. Обоснована система педагогических условий для формирования методической компетентности будущих учителей музыки.