У статті здійснено аналіз музично-педагогічних ідей М. Д Леонтовича в контексті
становлення сучасної педагогіки музичного мистецтва. Наголошується, що творче
переосмислення досвіду його музично-освітньої діяльност, дозволить вдосконалити існуючі методики мистецького навчання в загальноосвітній школі. Вказується на необхідність подальших досліджень педагогічного доробку композитора. Акцентовано увагу на необхідності формування у школярів музично-ритмічногота ладового чуття, розвитку музично-слухових уявлення тощо. Зазначається, що музично-педагогічні погляди М. Леонтовича й сьогодні не втратили актуальності, а його методичні рекомендації можуть мати реальне застосування у практиці роботи вчителів музичного мистецтва.
The article analyzes the musical and pedagogical ideas of M. D. Leontovych in the context of the formation of modern pedagogy of musicality. It is noted that the creative reconsideration of experience of his musical and educational activities will improve existing methods of artistic teaching in secondary school. The article points to the need for further researches of composer`s teaching heritage. The author focuses the attention to the need of formation students' musical, rhythmic and modal senses and developing musical and auditory representations, etc. The composer's advice are reflected. They relate to the study of musical notation, listening to music, using children's songs, auditory exercises, rhythmic and melodic dictations on the lessons and theirrole in the formation of musicality is revealed. He attached the importance to the selection of teaching materials, that was used in the classroom, and he called nursery rhymes, counters and
tongue-twisters the most important and fundamental ones. It is noted that musical and pedagogical views of M. Leontovych have not lost relevance even today, and his guidelines can have a real application in practice of music teachers.
В статье осуществлен анализ музыкально-педагогических идей Н. Д. Леонтовича в контексте становления современной педагогики музыкальности. Отмечается, что творческое переосмысление опыта его музыкально-образовательной деятельности позволит усовершенствовать существующие методики художественного обучения в общеобразовательной школе. Указывается на необходимость дальнейших исследований педагогического наследия композитора. Акцентировано внимание на необходимости формирования у школьников музыкально-ритмического и ладового чувства, развития
музыкально-слуховых представления и т. д. Отмечается, что музыкально-педагогические взгляды Н. Леонтовича и сегодня не потеряли актуальности, а его методические рекомендации могут иметь реальное применение в практике работы учителей музыкального искусства.