У статті на підставі наукових підходів і педагогічних принципів виявлені та
теоретично обґрунтовані педагогічні умови формування музично-виконавського
самоконтролю студентів у процесі навчання гри на фортепіано. Здійснено застосування редукції як принципу феноменологічної теорії пізнання та феноменологічного методу; розглянуто вплив особистих психологічних, музично-досвідних, індивідуально-творчих якостей на самоконтроль у контексті виконавського процесу.
The article on the basis of scientific approaches and pedagogical principles are revealed
and theoretically grounded pedagogical conditions of formation of music performance self-control students in the process of learning piano. We offer the following pedagogical conditions: 1) ensuring of the phenomenon of the reduction in performing activities; 2) promote sound perceptive reflection in the process of piano playing; 3) mainstreaming the development of personal psychological prerequisites of self-control: auditory attention, volitional qualities, sound performance; 4) the handling of sound self-control in artistically-shaped spheres to achieve compliance with present a sound standard; 5)targeted correction of the music performance selfcontrol from conscious state to the unconscious and vice versa. In the context of our study the pedagogical conditions we understand as a set of activities that ensure students successful mastery of the musical performing self-control in the process of learning piano.
В статье на основе научных подходов и педагогических принципов выявлены и
теоретически обоснованы педагогические условия формирования самоконтроля у студентов в процессе обучения игре на фортепиано. Мы предлагаем следующие
педагогические условия: 1)обеспечение феномена редукции в исполнительской
деятельности; 2) стимулирование звуковой перцептивной рефлексии в процессе фортепианной игры; 3) актуализация розвития личтносных психологических предпосылок самоконтроля: слуховое внимание, волевые качества, звуковые представления; 4) направленность звукового самоконтроля в художественно-образную сферу с целью достижения соотвествия с образно звуковым эталоном; 5) целенаправленная корреляция музыкально-исполнительского самоконтроля: от сознательного состояния до подсознательного и наоборот. В контексте нашего исследования педагогические условия мы понимаем как набор мероприятий, которые обеспечивают студентам успешное овладение самоконтролем в процессе обучения игре на фортепиано.