Обґрунтовано актуальність дослідження індивідуально-психологічних особливостей розвитку дітей дошкільного віку з родин учасників АТО та переселенців. Здійснено теоретичний аналіз наукових досліджень з проблем стресу та психологічних травм у дітей. Схарактеризовано мету та етапи дослідження, серед яких виділено діагностичний, формувальний та контрольно-оцінювальний. Представлено методику діагностики індивідуальних особливостей розвитку дітей та авторський опитувальник. Презентовано результати пілотного опитування психологів дошкільних закладів, в яких визначено позитивні та тривожні особливості розвитку дітей з родин вказаної категорії. Доведено, що перенесена дітьми психотравма може спричинити виникнення як негативних, так і мобілізацію позитивних особистісних ресурсів. Серед своєрідних позитивних особливостей розвитку дітей вказаних категорій психологи найчастіше відзначають прояви турботливості, активності, патріотизму, відповідальності. Показано, що серед тривожних особливостей розвитку досліджуваних дітей переважають порушення емоційної (розлади настрою, сну, наявність страхів, плаксивість), когнітивної (розсіяність) та комунікативної сфер (замкненість, агресивність, впертість, недовіра до оточуючих). Доведено, що діти, які пережили психотравму, потребують емоційної підтримки дорослих, налагодження стосунків з однолітками, індивідуального підходу, змістовної взаємодії з батьками, активізації здібностей та духовного потенціалу.
Обосновано актуальность исследования индивидуально-психологических особенностей развития детей дошкольного возраста из семей участников АТО и переселенцев. Осуществлен теоретический анализ научных исследований по проблемам стресса и психологических травм у детей. Охарактеризована цель и этапы исследования, среди которых выделено диагностический, формирующий и контрольно-оценочный. Представлена методика диагностики индивидуальных особенностей развития детей и авторский опросник. Представлены результаты пилотного опроса психологов дошкольных учреждений, в которых определены положительные и тревожные особенности развития детей из семей указанной категории. Доказано, что перенесенная детьми психотравма может спровоцировать появление как негативных, так и мобилизацию положительных личностных ресурсов. Среди своеобразных положительных особенностей развития детей указанных категорий психологи чаще всего отмечают проявления заботливости, активности, патриотизма, ответственности. Показано, что среди тревожных особенностей развития исследуемых детей преобладают нарушения эмоциональной (расстройства настроения, сна, наличие страхов, плаксивость), когнитивной (рассеянность) и коммуникативной сфер (замкнутость, агрессивность, упрямство, недоверие к окружающим). Доказано, что дети, которые пережили психотравму, нуждаются в эмоциональной поддержке взрослых, налаживании отношений со сверстниками, реализации индивидуального подхода, содержательном взаимодействии с родителями, активизации способностей и духовного потенциала.
Research relevance of individual psychological development specialties of pre-school children from families of ATO militaries and internally-moved migrants is described. Theoretical analysis of children’s stress and psychological traumas scientific research is provided. Target and stages of research are described, among which are highlighted diagnostic, forming and control-evaluative. Methodology of diagnostics of children development individual specialties and author’s questionnaire. Results of trial questionnaire of pre-school establishments psychologists are presented, in which positive and negative development features of children from families of considered category are determined. It is proved, that held psychological trauma might bring as negative as well as stimulation of positive personal resources. Among specific positive specialties psychologists often notice manifestation of care, activity, patriotism and responsibility. It is shown, that between negative signs of development prevail breach of emotional (mood changes, sleep disturbance, fear, tearfulness) and communicative spheres (cliquishness, aggressiveness, stubbornness, mistrust to environment). Proved that kids, which went through psychological trauma need support of adults, stabilizing of relations with peers, individual approach, informative communication with parents, activation of abilities and mental potential.