Короткий опис(реферат):
У статті презентується метод роботи з натури як провідний у практичному навчанні майбутніх учителів образотворчого мистецтва на пленері. Представлено методику виконання пейзажу в природних умовах, що передбачає структурування процесу реалізації навчального завдання на послідовні та взаємопов’язані стадії. Висвітлено методичні рекомендації художників-педагогів К. Коровіна,
М. Кримова та О. Риндіна щодо виконання пейзажних етюдів на пленері.
The article presents the Sight Size Method or en Plein Air that is useful for landscape painting as it allows the artist to focus on colors, values, and edges one paints seem to take care of themselves. En Plein Air is a French expression most often used to describe the method of painting outdoors or "in the open air". The basis of this method is to observe the lives of people and the environment.
The method of the Sight-Size technique for plein air lanscape painting is one of the main methods for training future Fine arts teachers. Some methodical recommendations by the famous artists K. Korovin, M. Krymov and O. Rindin of using this method are described.
Представлен метод работы с натуры как ведущий в практическом обучении будущих учителей изобразительного искусства на пленэре. Представлена методика выполнения пейзажа в природных условиях, которая предусматривает
структурирование процесса реализации учебного задания на последовательные и взаимосвязанные стадии. Освещены методические рекомендации художников-педагогов К. Коровина, М. Крымова и А. Рындина по выполнению пейзажных этюдов на пленэре.
Суть розробки, основні результати:
Список використаних джерел
1. Николай Крымов и его уроки живописи [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://to-priz.livejournal.
com/124332.html.
2. Петько Л. В. «Невизначеність якості» з огляду на модернізацію системи освіти в Україні / Л. В. Петько // Директор школи, ліцею, гімназії : всеукр. наук.-практ. журнал / засн. МОН молодь спорту України, НАПН України, НПУ імені
М. П. Драгоманова ; голов. ред. О. І. Виговська. – 2012. – № 3. – С. 56–62.
3. Рындин А. С. Живопись. Теория и практика / А.С. Рындин. – Одесса : КП ОГТ, 2010. – 287 с.
4. Хворостов, А. С. Практические упражнения на пленэре как эффективное средство эстетического воспитания учащихся [Електронний ресурс] / А. С. Хворостов // Ученые записки орловского государственного университета. Серия : гуманитарные и социальные науки. – 2012. – Вип. 4. – С. 408–411. – Режим доступу : https://elibrary.ru/item.asp?id=18211970.
5. Шевнюк О. Методика навчання образотворчого мистецтва у вищих навчальних закладах : навч. посіб. / О. Л. Шевнюк. – К, Освіта України, 2017. – 312 с.
6. Pet‟ko L. V. Brainstorming and the formation of professionally oriented foreign language teaching environment in the conditions of university (for the specialties 023 «Fine Arts» and 022 «Design») // Economics, management, law : сhallenges and рrospects: Collection of scientific articles. Psychology. Pedagogy and Education. – Discovery Publishing House Pvt. Ltd., New Delhi, India.
2016. – P. 214–217.
7. Pet‟ko L. V. Formation of professionally oriented foreign language teaching environment in the conditions of university for students of
specialties 023 «Fine Arts» and 022 «Design» / L. V. Pet‟ko // Economics, management, law:realities and perspectives: Collection of scientific articles. Psychology. Pedagogy and Education. – Les Editions L'Originаlе, Paris, France. 2016. – P. 466–470.
8. Sova Olga. The essence and content of artistic-pedagogical skills in future teachers of Fine arts / Olga Sova // Intellectual Archive.
– Toronto : Shiny Word.Corp. (Canada). – 2017. – November/December.– Vol. 6. – No. 6. – P. 84–92.
9. Sova O. S. The structural components of artistic-pedagogical skills for future Fine arts teachers / Olga Sova // Science and society
: Collection of scientific articles. – Edizioni Magi, Roma, Italia, 2017. – P. 441–447. Shevniuk О. Axiological Approach in
Professional Preparation of Future Teachers of Fine Arts // Cultura – Sztuka – Edukacja. – Tom 1. – Krakow : Wydawnictwo
naukowe universytetu pedagogicznego, 2015. – P. 374–381.
10. Shevniuk O. Specific Methods of Teaching Fine Arts in Higher Educational Institutions / Olena Shevniuk // Pedagogika Przedszkolna
i Wczesnoszkolna. – Vol. 3. – No.1 (5). 2015. – Krakow: Wydawnictwo naukowe un-tu pedagogicznego, 2015. –
P. 7–14.
11. Ternopilska V. I. Theoretical aspects of the phenomenon – aesthetic sense // Perspective directions of scientific researches: Collection
of scientific articles. – Agenda Publishing House, Coventry, United Kingdom, 2016. – P. 339–344.