У статті представлена ретроспектива зародження та розвитку роботи художників на пленері. Розкрито вагомість впливу на світовий пленерний живопис творчості митців «барбізонської школи» та імпресіоністів. Висвітлено яскраві особистості представників українського національного пленерного живопису XIX–ХХ ст. Окреслено значення творчої пленерної практики у системі навчального процесу художньо-педагогічного вищого навчального закладу. Виявлено, що на пленері студенти отримують досвід роботи в природних умовах, удосконалюють технологічні уміння і навички роботи з простором, об’ємом, формою, колоритом.
The article presents a retrospective of the origin and development of artists’ work on the plein air. The article shows the influence of the «Barbizon School» artists and Impressionists creativity on the world plein air painting. Bright personalities of the Ukrainian national plein air painting representatives of the XIX‒XX centuries are displayed. The meaning of the term «plein air» is determined, which means the artist’s work in the open air, during which the impression of light and air effects in the landscape, still life, portrait outside the workshop is studied. The importance of creative plein air practice in the system of the educational process in the art-pedagogical higher educational institution is outlined. In the plein air students receive work experience in the natural conditions. They improve the technological skills and skills in working with space, volume, shape, color in various natural environments.
В статье представлена ретроспектива зарождения и развития работы художников на пленэре. Раскрыто весомость влияния на мировую пленэрную живопись творчества художников «барбизонской школы» и импрессионистов. Отображены яркие личности представителей украинской национальной пленэрной живописи XIX‒ХХ вв. Определено значение творческой пленэрной практики в системе учебного процесса художественно-педагогического высшего учебного заведения. Установлено, что на пленэре студенты получают опыт работы в природных условиях, совершенствуют технологические умения и навыки работы с пространством, объемом, формой, колоритом.