Автором піднімаються питання, які актуальні для освітнього простору України: якість підготовки випускників усіх закладів освіти (школа, ПТУ, коледжі, інститути, університети); відсутність взаємодії закладів освіти і працедавців, що вимагає побудувати інфраструктуру ринку праці; система профорієнтації; виробити подальшу стратегію трансформації освіти в Україні; перезавантаження навчальних програм, ЗНО, втрата виховання в навчальному процесі, інклюзивна освіта, досвід західноєвропейських країн.
Освіта розглядається автором першою ланкою алгоритма: освіта –дослідження – проекти – масове опанування інноваціями.
The author raises questions that are relevant for the educational space of Ukraine: the quality of training graduates all educational institutions (schools, vocational schools, colleges, institutes, universities); the lack of interaction between educational institutions and employers, that it is need to create the infrastructure labor market; the system of vocational guidance that help young people choose a vocation, while taking into account individual aptitudes and the needs of the national economy. The system of vocational guidance helps young people find suitable jobs; developping further strategy for the transformation of education in Ukraine; alterations of training programs; the external independent knowledge assessment; the loss of upbringing component in the educational process; inclusive education, studying experience of Western European countries. Education is presented as the first step in algorithm: education − research − projects − mastering innovations.
Рассматриваются актуальные вопросы образовательного пространства Украины: качество подготовки выпускников всех уровней образования (школа, ПТУ, колледжи, институты, университеты); отсутствие взаимодействия между ними и работодателями, что требует создания инфраструктуры рынка труда; система профориентации; разработка дальнейшей стратегии трансформации образования в Украине; перезагрузка учебных программ; утрата воспитательной составляющей учебного процесса; инклюзивное образование; опыт западноевропейских стран. Образование рассматривается как первоочередное звено в алгоритме: образование – исследование – проекты –массовое овладение инновациями.
Ключевые слова: образовательное пространство, Украина, инновации, современные технологии, профессиональное самоопределение личности, самореализация.