The article deals with the psychological characteristics of the individual, namely cognitive styles of personality and its relationship with educational activity of students in the process of foreign languages learning. The analysis of the range of research topics is made. The attention is paid to the psychological characteristics of teaching the reading as one of the most important aspects of learning a foreign language. It is noted that the cognitive style of personality and process of reading have a common denominator: reading – is a processing information, and cognitive style is a way of processing information. A hypothesis about the prevalence of certain cognitive styles of students in individual characteristics in the process of interaction with the text is offered. Cognitive styles of personality typical for processing text information, such as field-dependence, field-independens and impulsivity, reflexivity are pointed out. The methods of obtaining and processing information on the results of reading activity in different groups of students depending on their cognitive styles of personality are described. The relationship between the reading speed and cognitive style of personality is experimentally proved. It is shown the methods of processing information basing on cognitive style of personality. The examples of practical exercises to improve reading activity in each grope of students depending on their cognitive style of personality are proposed. The conclusion about the necessity to consider the features of cognitive styles such as field-dependence, field-independens and impulsivity, reflexivity in teaching reading in a foreign language is made.
У статті розглядаються психологічні особливості особистості, а саме когнітивні стилі особистості та їх зв'язок з навчальною діяльністю студентів підчас вивчення іноземних мов. Проаналізовано спектр досліджень з дотичної тематики. Приділяється увага психологічним характеристикам навчання читанню як одному із важливих аспектів вивчення іноземної мови. Наголошується на тому, що когнітивні стилі та читання мають спільний знаменник: читання – це переробка інформації, а когнітивні стилі – це спосіб переробки інформації. Висунуто гіпотезу про переважання певних когнітивних стилів студентів у індивідуальних особливостях взаємодії з текстом. Виділено характерні для переробки текстової інформації когнітивні стилі особистості, а саме: імпульсивність, рефлективність, полезалежність, поленезалежність. Описано способи отримання та переробки інформації за результатами читацької діяльності. Експериментально доведено взаємозв’язок швидкості читання та когнітивного стилю особистості. Показано методи роботи з текстом з урахуванням когнітивного стилю особистості. Наведено приклади практичних вправ для поліпшення читацької діяльності з урахуванням когнітивних стилів особистості імпульсивності, рефлексивності, полезалежності, поленезалежності. Зроблено висновок про необхідність врахування особливостей когнітивних стилів полезалежності, поленезалежності, імпульсивності та рефлексивності при навчанні читанню іноземною мовою.
В статье рассматриваются психологические особенности личности, а именно когнитивные стили личности и их связь с учебной деятельностью студентов во время изучения иностранных языков. Проанализирован спектр исследований по касательной тематике. Уделяется внимание психологическим характеристикам обучения чтению как одному из важных аспектов изучения иностранного языка. Отмечается, что когнитивные стили и чтение имеют общий знаменатель: чтение - это переработка информации, а когнитивные стили - это способ переработки информации. Выдвинута гипотеза о преобладании определенных когнитивных стилей студентов в индивидуальных особенностях взаимодействия с текстом. Выделены характерные для переработки текстовой информации когнитивные стили личности. Описаны способы получения и переработки информации по результатам читательской деятельности. Экспериментально доказана взаимосвязь скорости чтения и когнитивного стиля личности. Показано методы работы с текстом с учетом когнитивного стиля личности. Приведены примеры практических упражнений для улучшения читательской деятельности с учетом когнитивных стилей личности импульсивности, рефлексивности, полезависимости, поленезависимость. Сделан вывод о необходимости учета особенностей когнитивных стилей полезависимости, поленезависимость, импульсивности и рефлексивности при обучении чтению на иностранном языке.