DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 27 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17870
Title: Проблеми формування професійно орієнтованої комунікативної компетентності в діалогічному мовленні майбутніх туризмознавців (німецька мова після англійської)
Authors: Окопна, Я. В.
Keywords: діалогічне мовлення
друга іноземна мова
комунікативна компетентність
майбутній туризмознавець
нелінгвістичний вищий навчальний заклад
диалогическая речь
второй иностранный язык
коммуникативная компетентность
будущий туризмовед
нелингвистическое высшее учебное заведение
dialogical speech
second foreign language
communicative competence
future specialists in tourism
non-linguistic university
Issue Date: 2016
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Окопна, Я. В. Проблеми формування професійно орієнтованої комунікативної компетентності в діалогічному мовленні майбутніх туризмознавців (німецька мова після англійської) / Я. В. Окопна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16 : Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 27(37). - С. 63-66.
Abstract: В статті окреслено специфіку процесу формування німецькомовної професійно орієнтованої компетентності в діалогічному мовленні майбутніх працівників сфери міжнародного туризму та нові концептуальні орієнтири нелінгвістичних вищих навчальних закладів щодо модернізації змісту освіти; проаналізовано зміст понять "компетентність" та "компетенція"; під комунікативною компетентністю майбутнього туризмознавця розуміється інтегральна якість особистості, яка синтезує в собі загальну культуру спілкування та її специфічні прояви в професійній діяльності; визначено складові комунікативної компетентності майбутніх працівників сфери міжнародного туризму.
В статье представлен процесс формирования немецкоязычной профессионально ориентированной компетентности в диалогической речи будущих работников сферы международного туризма; новые концептуальные ориентиры нелингвистических высших учебных заведений по модернизации содержания образования; проанализировано содержание понятий "компетентность" и "компетенция"; коммуникативной компетентностью будущего туризмоведа обозначено интегральное качество личности, которое синтезирует в себе общую культуру общения и ее специфические проявления в профессиональной деятельности; определены составляющие коммуникативной компетентности будущих работников сферы международного туризма.
The article is based on an analysis of the work of foreign and Ukrainian scientists dedicated to The professionally oriented German communicative competence contents’ formation in speaking and writing for future specialists in tourism sphere: subject aspects. The characteristic of the theoretical and methodological point of view the objective aspect, which includes areas themes situation of communication, roles, intentions, linguistic and speech means, texts, language skills, geographic and linguistic geographical knowledge, language material, professionally oriented knowledge and professional-oriented language and speech material. The paper presents the process of forming the German professionally oriented competence in dialogue speech for the future specialists in international tourism; new conceptual orientations for non-linguistic higher educational institutions in the educational content modernization have been given; the concept of "competence" have been analyzed; communicative competence for future specialists in tourism as the integral quality of the specialist has been indicated: it synthesizes a common culture of communication and its specific manifestations in the professional activity; the future specialists in international tourism communicative competence components have been defined. The psychological nature of the second foreign language after the first studying can be lit within the professionally oriented foreign language communication aspect, which also determines the rules of communication and laws implemented in the network interactive activities. This interpretation of the process of mastering the German-oriented professional competence in productive types of speech activity allows us to go beyond the concept of classroom and outside the classroom educational autonomy, including the comparison and analysis.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17870
Appears in Collections:Випуск 27

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Okopna.pdf214.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.