DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 08. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) » Випуск 8 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17807
Title: Конвергенція топосу ідентичності у сучасній світовій літературі
Other Titles: The topos of identity convergence in the works of modern world literature
Authors: Штейнбук, Фелікс
Keywords: конвергенція
топос
ідентичність
сучасна світова література
монструозність
реципрокність
аберантність
парапраксія
convergence
topos
identity
modern world literature
monstrosity
reciprocity
aberrance
parapraxia
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Штейнбук, Ф. Конвергенція топосу ідентичності у сучасній світовій літературі / Ф. Штейнбук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 8 : Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) : зб. наук. статей. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 8. - С. 106-112.
Abstract: У статті в оперті на поєднання засад тілесно-міметичного методу аналізу художніх творів і топологічної рефлексії запропоновано на прикладі розгляду текстів, які певним чином репрезентують сучасну світову літературу, один з можливих варіантів екзегези кореляту ідентичності у контексті так званого антропологічного повороту.
The article focuses on the possibility to analyze different cultural literary phenomena using the following fiction texts for illustration, such as : «The Enchantress of Florence» S. Rushdie, «Muck» W. Kuczok, «1Q84» H. Murakami, «T» V. Pelevin, «The Museum of Innocence» O. Pamuk, «Lover» J. Wiњniewski, «Such» Y. Izdryk, «The Romantic Egoist» F. Beigbeder, «The Possibility of an Island» M. Houellebecq, «Collection of Passion, or Adventures of the Young Ukrainian Girl» N. Sniadanko, «Instead of Blood» S. Povalyaeva and «Second Body» M. Paviж. The research goal is analytical surveys which concern content and forms of identity topos correlation represented in the selected literary works to analyze. In the issue of the set goal the research methodology is determined by the author’s original corporal-mimetic method of textual analysis and topologic reflexion’s interaction within the framework of the so called anthropological turn. Due to this, it has been proved that despite obvious content-poetical and cultural literary difference between Turkish and Polish, Ukrainian and English, Japanese and Russian or even two French authors their search for authentic identity by artistic means has much in common. Thus, some authors base themselves or constructively use such anthropological phenomenon as reciprocity, in particular gift; the other part of artists see the basis of heroes’ identity in such merely anthropological phenomenon as monstrosity whereas few writers find it in aberrant parapraxia. So, the suggested methodology and the obtained results of the research, firstly, prove their efficiency and, secondly, let us come to the conclusion that in the epoch of «lost simplicity» (U. Eco) writers have to use unexpected and paradoxical fictional means in order to renovate and identify even in an aberrant way what seems as if it could not be identified in any way and, thirdly, provide good reasons for fruitful prospect for further analytical analysis of convergence of different corporal-mimetic toposes in the works of modern world literature.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17807
Appears in Collections:Випуск 8

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shteinbuk.pdf489.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.