DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 08. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) » Випуск 8 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17789
Title: Рецепція старовавилонського міфу в поемі Івана Франка «Істар»
Other Titles: The reception of the old-war myth in the poem of Ivan Franko «Istar»
Authors: Ліпницька, Інна
Keywords: франкознавство
міф
фольклоризм
шумеро-аккадська культура
ассиріологія
Іштар
художній переклад
поетичний переспів
Ivan Franko
myth
mythology
Sumerian-Akkadian culture
Assyriology
Ishtar
comparative studies
folklore
poetics
translation
poetic recipe
artistic transformations
folk song
ballad
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Ліпницька, І. Рецепція старовавилонського міфу в поемі Івана Франка «Істар» / І. Ліпницька // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 8 : Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) : зб. наук. статей. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 8. - С. 80-88.
Abstract: Стаття присвячена дослідженню специфіки трансформації, художньої адаптації та «осучаснення» шумеро-вавилонського міфу про сходження богині Іштар до підземного царства у поемі Івана Франка «Істар». Доведено, що авторська рецепція міфологічного матеріалу в національну літературу реалізувалася як органічне поєднання елементів українського фольклору, романтичної естетики з поетологічними особливостями епосу Дворіччя.
The article is devoted to Ivan Franko’s translation strategies. I. Franko’s orientalistics needs to be researched deeper till nowadays. The main attention of scientists who learn his life and art was focused on studying the reception of ancient, biblical, Jewish, Arabic, Indian mythology in the artistic editorial of writer. In the scientific literature, there are no special explores of the plot-transformed Akkadian myths in his art work. The purpose of the article is to carry out a comparative analysis of the Sumerian and Akkadian versions of the myth about the ascension of the goddess Ishtar to the underground kingdom and the I. Franko’s «poems of Istar», to identify the originality of the author in approaching the cultivation of the mythological plot and to investigate the originality of the poetic adaptation of the Sumerian-Babylonian epic to the Ukrainian art of the word in the end of 19 and beginning of 20 century. The article proposes a new reading of I. Franko’s work in terms of the author’s concept of the meaning of art and it is proved that the poem «Istar» is a recipe of the famous arcade myth about the ascension of Goddess Ishtar to the underground kingdom. Using the well-known plot of the arcade myth, I. Franko, in fact, created a new version of Ishtar’s ascension to the country without retrogression, since he presented his own interpretation of this ascension, filled the lost parts of the myth with the idea, changed the form of the work, that’s why the final of the poem has a different essence than in the authentic work. The artist filled a plot with romantic charm, extraordinary sensuality, lyricism, poetry, using national folk instruments, which made the ancient plot more accessible to the Ukrainian reader. In the same time, the leading pathos of the work of I. Franko has a vitalistic character. Author’s appeal to ancient Oriental art expanded the artistic possibilities of the national literature and culture, fitting it into the European context of the world.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17789
Appears in Collections:Випуск 8

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lipnytska.pdf574.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.