DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 08. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) » Випуск 8 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17783
Title: Основні теоретичні підходи до жанрово - стильової атрибуції приватних письменницьких листів
Other Titles: The basic theoretical approaches to determining the genre and style of private writers
Authors: Григоренко, Ірина
Keywords: лист
епістола
епістолярій
кореспонденція митців
письменницький лист
letter
epistle
epistolary
correspondence of artists
writer’s letter
Issue Date: 2017
Publisher: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Григоренко, І. Основні теоретичні підходи до жанрово - стильової атрибуції приватних письменницьких листів / І. Григоренко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 8 : Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) : зб. наук. статей. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 8. - С. 62-67.
Abstract: У статті зроблено спробу виявити основні науково-теоретичні підходи до визначення ключових жанрово-стильових аспектів приватних кореспонденцій письменників. Питання про місце письменницьких листів, у тому числі й приватних, у межах літературних жанрів залишається дискусійним. Багатогранність стильового визначення листа зумовлюється конкретною мовною ситуацією, соціальним рівнем комунікантів, умовами, за яких пишуть лист, формою спілкування, яка залежить від мети і причини спілкування. Ці специфічні властивості листа і спричиняють видову різноманітність епістолярію та його складність як предмета наукового дослідження.
The question of the place of writers’ letters, including private ones, within the literary genres remains controversial. The versatility of the style definition of the letter is determined by the concrete language situation, the social level of the communicants, the conditions under which the letter is written, the form of communication, which depends on the purpose and reasons for communication. Such specific properties of the letters determine the variety of types of epistolary and its complexity as a subject of scientific research. Despite the considerable amount of research on the epistolary writers, the question remains about the place of writers’ letters, including private ones, within the limits of literary genres. Unresolved is the question of whether the writer’s letter to the documentary literature belongs. The article attempts to reveal the basic scientific and theoretical approaches to the definition of key genre-style aspects of private correspondents of writers using the method of analysis of scientific literature. The peculiarity and complexity of the stylistic definition of the letter is determined by the linguistic situation, the genre of the letter, the social level of the communicants, the conditions in which the letter is written, the form of communication that depends on the purpose and the reasons for the communication. These specific properties of the leaf cause a variety of epistolary species. The writer’s private letter is on the verge of the document and literature as art. Scientists should analyze a writer’s private letter as a specific genre, which combines literary and historiographical elements. In the modern information society, the Internet has changed the traditional forms of communication radically, among them correspondence. Therefore, the prospects for further study of the phenomenon of private correspondence writers is to systematize the theoretical approaches to this phenomenon of modern scholars, taking into account the informatization of modern communication and its influence on the letters as a speech genre in general and on writers’ letters in particular.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17783
Appears in Collections:Випуск 8

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hryhorenko.pdf473.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.