В статті висвітлюються теоретичні та соціокультурні підвалини узгодженості світської і духовної освіти на теренах вітчизняного досвіду XIX ст. На цьому тлі виявлено, що зародження й формування вітчизняної освітянської традиції сягає своїм корінням на початок XIX ст., коли було закладено та запроваджено в життя ряд тих освітянських реформ, які поклали початок традиції, яка існує й сьогодні відносно співвідношення світської і духовної освіти, а ретельне вивчення її надало можливість краще зрозуміти і конструктивно вирішувати ті проблеми, які постають сьогодні перед сучасною освітою України.
В статье освещаются теоретические и социокультурные основания соотношения светского и духовного образования на почве отечественного опыта XIX века. На этом фоне выявлено, что зарождение и формирование отечественной образовательной традиции уходит своими корнями к началу XIX века, когда были заложены и внедрены в жизнь ряд тех образовательных реформ, которые и положили начало той традиции, которая существует и сегодня относительно соотношения светского и духовного образования, а его пристальное изучение дало возможность лучше понять и конструктивно решать те проблемы, которые возникают сегодня в современном образовании Украины.
The article is devoted to analysis of theoretic and socio-cultural foundations of secular and spiritual education correlations in the context of domestic experience in ХIХth century. On this background, was discovered that the origin and formation of the national educational tradition reaches its roots in the early nineteenth century, when those series of educational reforms – which initiated tradition that exists for today regarding the correlation between secular and spiritual education – was founded and established. And its careful studying provided us an opportunity for better understanding and constructive solving those problems that emerging today in front of contemporary education in Ukraine.