В статье рассматриваются особенности влияния гормональных изменений женского организма на психоэмоциональное состояние и специальную работоспособность студенток. Исследован гинекологический статус 52 студенток первого курса Национального Авиационного университета.
Установлено, что предменструальная и менструальная фазы биологического цикла характеризуются повышением утомляемости и раздражительности, снижением работоспособности, ухудшением показателей кратковременной зрительной памяти. На основании полученных результатов разработаны рекомендации для оптимизации занятий физическим воспитанием.
У статті розглядаються особливості впливу гормональних змін жіночого організму на психоемоційний стан і спеціальну працездатність студенток. Досліджено гінекологічний статус 52 студенток першого курсу Національного Авіаційного університету. Встановлено, що передменструальна і менструальна фази біологічного циклу характеризуються
підвищенням стомлюваності і дратівливості, зниженням працездатності, погіршенням показників короткочасної зорової пам'яті. На підставі отриманих результатів розроблені рекомендації для оптимізації занять фізичним вихованням.
The purpose of research - the study of the influence of hormonal changes a woman's body on the emotional state and a special performance for students in physical education classes optimization. The survey was attended by 52 first-year student of the National Aviation University, engaged in physical education in the methodical office fitness. Research Methods: data analysis of scientific and methodical literature, questionnaires, psychophysiological testing, methods of mathematical statistics. Found that changes in hormonal status of the female
body for specific biological (menstrual) cycle affect the psycho-emotional state and level of special performance of surveyed students. Premenstrual and menstrual cycle phase characterized by fatigue and irritability, decreased performance, deterioration in short-term visual memory after exercise training session
compared with baseline data. The setting changes have individual character and indicate the need for an individual approach to programming independent physical education classes. Based on these results practical recommendations for optimizing the physical education classes. The results obtained should be considered when planning the exercise, as well as in the monitoring of mental and physical qualities of the students.