DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 6(49) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17672
Title: Оцінювання сформованості професійної компетентності майбутніх тренерів-викладачів з волейболу у вищих навчальних закладах
Authors: Тищенко, Т. Б.
Keywords: оцінювання
сформованість професійної компетентності
майбутні тренери-викладачі з волейболу
вищі навчальні заклади
оценивание
сформированность профессиональной компетентности
будущие тренеры-преподаватели из волейбола
высшие учебные заведения
evaluation
formation of professional competence
future coaches of volleyball
higher education institutions
Issue Date: 2014
Publisher: НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Тищенко, Т. Б. Оцінювання сформованості професійної компетентності майбутніх тренерів-викладачів з волейболу у вищих навчальних закладах / Т. Б. Тищенко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. - Вип. 6(49). - С. 142-148.
Abstract: У статті вказано, що оскільки професійна компетентність є діяльнісною характеристикою, то і її прояв повинен оцінюватись на основі сукупності знань, умінь, особистісних якостей і поведінкових реакцій у професійних ситуаціях, готовності тренера з волейболу вирішувати різноманітні професійні завдання. Професійну компетентність, якою повинні оволодіти майбутні тренери-викладачі з волейболу у вищих навчальних закладах, автор пропонує поділити на такі групи: акмеологічна; аксіологічна; психолого-педагогічна; гностична; проектувальна; конструктивна; комунікативна; організаторська; інформаційна; фізкультурно-оздоровча; науково-дослідна і діагностична; рухова.
В статье указано, что поскольку профессиональная компетентность является деятельностной характеристикой, то и ее проявление должно оцениваться на основе совокупности знаний, умений, личностных качеств и поведенческих реакций в профессиональных ситуациях, готовности тренера по волейболу решать разнообразные профессиональные задания. Профессиональную компетентность, которой должны овладеть будущие тренеры-преподаватели по волейболу в высших учебных заведениях, автор предлагает разделить на такие группы: акмеологическая; аксиологическая; психолого-педагогическая; гностическая; проектировочная; конструктивная; коммуникативная; организаторская; информационная; физкультурно-оздоровительная; научно-исследовательская и диагностическая; двигательная.
The article stated that as professional competence is activity-characteristic, then its expression should be evaluated on the basis of a body of knowledge, skills, personality traits and behavioral responses in professional situations, volleyball coach ready to solve a variety of professional tasks. Progress is determined by the system of modern sports daily work volleyball coach and his system of vocational training in high school. The choice of direction means of training future volleyball coaches in higher education and the organization of social and educational conditions of its realization is one of the urgent tasks of the application of the theory and methodology of professional education in the field of physical culture and sports. Professional competence volleyball coach is a complex set of properties and condition of the individual, which integrates specialized knowledge, skills and practical professional experience. Such a description would be incomplete if when assessing formation of professional competence of volleyball coaches in higher education does not take into account the needs of professionals in their chosen professional activity, subjective individual susceptibility to coaching activities in the value system should play a leading role. In general skill trainer can be described very specific set of skills and abilities needed to solve educational productive, educational and recreational objectives that form the basis of sports training. Professional competence, which should seize future volleyball coaches in higher education, the author proposes the following groups: akmeological; axiological; psycho-pedagogical; gnostic; designing; constructive; communicative; organizing; information; physical well-being; research and diagnostic; motor.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17672
Appears in Collections:Випуск 6(49)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tуshchenko.pdf339.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.