Цель: на основании факторного анализа определить стуктуру ОФП и СФП каратистов на этапе предварительной базовой подготовки. Материалы и методы: в исследовании приняли участие 57 юных каратистов в возрасте 9-11 лет. Проанализированы материалы педагогических исследований ОФП и СФП каратистов. При помощи корреляционного и факторного анализов отобраны и систематизированы
теоретические и базовые аспекты физической подготовленности юных каратистов. Результаты:
определена факторная стуктура ОФП и СФП юных каратистов и уровень вклада каждого фактора в общую стуктуру подготовки, что позволило определить направление тренировочных занятий. Выводы: на основании внедрения разработанной программы физической подготовки определены пути оптимизации тренировочного процесса.
Мета: на основі факторного аналізу визначити структуру ЗФП і СФП каратистів на етапі попередньої базової підготовки. Матеріали та методи: в дослідженні прийняли участь 57
юних каратистів віком 9-11 років. Проаналізовано матеріали педагогічних досліджень ЗФП та СФП каратистів. За допомогою кореляційного та факторного аналізів відібрано та систематизовано теоретичні та базові аспекти фізичної підготовленності юних каратистів. Результати: визначена факторна структура підготовки, що дозволило визначити напрям тренувальних занять. Висновки: спираючись на впрвадження розробленої програми фізичної підготовки визначено шляхи оптимізації тренувального процесу.
Purpose: on the basis of factor analysis to determine the structure of general physical training and special physical training karate-sportsmen at the stage of pre-basic training. Material: 57 young karate spoirtsmen of 9-11 years old took part in the research. Educational research materials analyzed overall fitness and special physical training karate. Using correlation and factor analyzes selected and systematized theoretical and basic aspects of
physical fitness of young karate-sportsmen. Results: defined factorial stuсturе of general fitness and special physical training of young karate-sportsmen and the contribution of each factor in the overall manner, the structure of training, which had allowed to determine the direction of training sessions. Conclusions: Based on the implementation of the worked out physical training program had been identified ways to optimize the training
process.