Стаття присвячена проблемам валеологічної освіти та професійної підготовки майбутніх вчителів. Високий рівень валеологічної культури вчителя передбачає свідомий вибір навчальних режимів та педагогічних технологій, які не шкодять здоров ю школярів; вміння вести майбутніх вчителів до свідомого вибору свого способу життя і поведінки, яка підвищує рівень власного здоров я та здоров’я інших людей. Валеологічний підхід у навчальній діяльності, на нашу думку, сприятиме формуванню у школярів певних санітарно-гігієнічних знань та навичок, спрямованих на збереження здоров’я. Таким чином, студенти педагогічних спеціальностей повинні опанувати валеологічні знання про фактори, що впливають на здоров’я людини, принципи і елементи здорового способу життя, набути навичок та вмінь самооцінки функціонального стану організму, а також оцінки здоров'я школярів. Саме під час навчання в вищому навчальному закладі, коли формується професійна орієнтація особистості майбутнього вчителя, студенти оволодівають вміннями щодо використання педагогічних прийомів і технологій (зокрема, стосовно здоров’язбережувальної діяльності засобами освіти і виховання), набувають фундаментальних знань з валеологічних дисциплін. Досягненняцієї можливе за допомогою таких дисциплін, як «Основи валеології», «Основи медичних знань», «Вікова фізіологія та гігієна» та включення комплексного спецкурсу «Профілактика порушень зору», що посилює міждисциплінарні зв’язки та відіграє роль основи у процесі професійної підготовки майбутніх вчителів до збереження здоров’я школярів у контексті інтеграції України до європейського освітнього простору.
Статья посвящена проблемам валеологического образования и профессиональной подготовки будущих учителей. Высокий уровень валеологической культуры учителя предполагает сознательный выбор учебных режимов и педагогических технологий, которые не вредят здоровью школьников; умение вести студентов к сознательному выбору своего образа жизни и поведения, повышает уровень собственного здоровья и здоровья других людей. Валеологический подход в учебной деятельности, по нашему мнению, будет способствовать формированию у школьников определенных санитарно- гигиенических знаний и навыков, направленных на сохранение здоровья. Таким образом, студенты педагогических специальностей должны овладеть валеологическими знаниями о факторах, влияющих на здоровье человека, принципы и элементы здорового образа жизни, приобрести навыки и умения самооценки функционального состояния организма, а также оценки здоровья школьников. Именно во время учебы в высшем учебном заведении, когда формируется профессиональная ориентация личности будущего педагога, студенты овладевают умениями по использованию педагогических приемов и технологий (в частности, относительно здоровьесберегающей деятельности средствами образования и воспитания), приобретают фундаментальные знания по валеологическим дисциплинам. Достижение этой цели возможно с помощью таких дисциплин, как «Основы валеологии», «Основы медицинских знаний», «Возрастная физиология и гигиена» и включение комплексного спецкурса «Профилактика нарушений зрения», что усиливает междисциплинарные связи и играет роль основы в процессе профессиональной подготовки будущих учителей к сохранению здоровья школьников в контексте интеграции Украины в европейское образовательное пространство
The article is devoted to the problems of valeological education and training teachers. A high level of teacher's valeological culture involves a deliberate choice of learning modes and pedagogical technologies that do not do any harm to schoolchildren’s health; ability to build psychologically competent communication with students, colleagues, parents and the ability to lead students to the conscious choice of their lifestyle and behavior that increases the level of their own and other people's health. Valeological approach in educational activity, in our opinion, will promote the junior schoolchildren’s acquisition of certain sanitary and hygienic knowledge and skills aimed at preserving health. Thus, pedagogical students should master valeological knowledge about the factors influencing human health, principles and elements of healthy lifestyle, acquire the skills and abilities of self-assessment of the functional state of an organism, as well as assessing the health of junior schoolchildren. It is while studying at higher educational pedagogical institution, when professional orientation of the personality of a future teacher is formed, there comes mastery of pedagogical techniques and technologies, fundamental knowledge is acquired. Given this, it is necessary to help students understand the value of valeological knowledge, responsibility for health (their own and children’s), and to develop professional valeological ideals. Attaining this objective iri pedagogical university is possible with the help of such subjects as «Fundamentals of Medical Knowledge,», «Fundamentals of Valeology» «Children’s Anatomy and Physiology « and the inclusion of an integrated course «Preventive control over visual impairment» that enhances interdisciplinary ties and plays the role in the context of Ukraine's integration into the European educational space..