В статті на основі аналізу психолого-педагогічної літератури було з'ясовано освітній контекст підготовки майбутнього тренера-викладача до професійної діяльності, а саме: "освіта", "професійна освіта", "виховання", "виховання й розвиток", "розвиток особистості". На основі теоретичного аналізу було визначено, що незважаючи на значну кількість досліджень з питань організації процесу навчання фахівців у вищих навчальних закладах, проблема підготовки майбутнього тренера-викладача до професійної діяльності висвітлена недостатньо. Залишаються нерозв'язаними питання відповідності вимог, які пред'являються суспільством до підготовки майбутніх фахівців відповідно до нових соціально-економічних умов і наявним рівнем підготовки цих фахівців до професійної діяльності.
В статье на основе анализа психолого-педагогической литературы был выяснен образовательный контекст подготовки будущего тренера-преподавателя к профессиональной деятельности, а именно: "образование", "профессиональное образование", "воспитание", "воспитание и развитие", "развитие личности". На основе теоретического анализа было определено, что несмотря на значительное количество исследований по вопросам организации процесса обучения специалистов в высших учебных заведениях, проблема подготовки будущего тренера-преподавателя к профессиональной деятельности освещена недостаточно. Остаются нерешенными вопросы соответствия требованиям, которые предъявляются обществом к подготовке будущих специалистов в соответствии к новым социально-экономическим условиям и существующим уровнем подготовки этих специалистов к профессиональной деятельности.
In article on the basis of the analysis of psychological and pedagogical literature, it was found education context of preparation of the future of coach-teacher of professional activity, namely: "education", "professional education", "education", "education and development", "development of the personality". On the basis of theoretical analysis it was determined that despite the significant amount of research on the organization of process of training specialists in higher educational institutions, the problem of training of the future of coach-teacher of professional activity, are not well lit. Unresolved issues of compliance with the demands of society in the preparation of future specialists according to the new socio-economic conditions and the existing level of training of these specialists for professional activity. Exploring the issues related to preparation of the future of coach-teacher to professional activities, the author relied on the development of domestic and Russian scientists, who considered in their study various aspects of preparation of experts in higher educational institutions. The author is of the opinion that today, education is under active
reconstruction as personal or individually oriented development and confronts researchers lot of questions. Personal
interaction in the educational process should be based on the internal needs of the teacher to be the most disposed to
dialogue with the student, on cooperation and co-creation. Humanistic position of the teacher should be based on
maintaining a teacher of his personal integrity and understanding of the integrity of the individual student. Personal approach in education can be understood as a joint activity based on the realization of opportunities of the person as a pupil and teacher. The essence of this approach involves the integrity of the personality of the teacher.