В статье рассмотрен вопрос о темпераменте юного гимнаста и его взаимоотношении с тренером на начальном этапе подготовки, поскольку это влияет на дальнейшую их совместную работу и является весьма актуальным. Тренер играет очень важную роль в формировании личности спортсмена, особенно на начальном этапе подготовки. Индивидуальный стиль руководства тренера обусловлен личностными качествами тренера; поведением тренера; тоном голоса, каким он отдает распоряжения; внешним видом; необходимостью, разумностью приказов и их своевременностью; психическим состоянием спортсменов. На протяжении многих лет развития спортивной гимнастики тренеры-преподаватели решают проблемы преодоления трудностей и препятствий в различных видах подготовки (физической, функциональной, технической, тактической, теоретической). Но всегда трудно решаемой была проблема психологической подготовки. На основе полученных результатов намечено дальнейшее направление исследований с целью совершенствования тренировочного процесса в спортивной гимнастике.
У статті розглянуто питання про темперамент юного гімнаста та його взаємовідносини з тренером на початковому етапі підготовки, оскільки це впливає на подальше їх співробітництво і є дуже актуальним. Тренер грає важливу роль у формуванні особистості спортсмена, особливо на початковому етапі підготовки. Індивідуальний стиль керівництва тренера обумовлений особистісними якостями тренера; поведінкою тренера; тоном голосу, яким він віддає розпорядження; зовнішнім виглядом; необхідністю, розумністю наказів та їх своєчасністю; психічним станом спортсменів. Протягом багатьох років розвитку спортивної гімнастики тренери-викладачі вирішують проблеми подолання труднощів і перешкод у різних видах підготовки (фізичної, функціональної, технічної, тактичної, теоретичної). Але завжди важко розв'язуваною була проблема психологічної підготовки. На основі отриманих результатів намічено подальший напрямок досліджень з метою вдосконалення тренувального процесу в спортивній гімнастиці.
In the article a question about the temperament of the young gymnast and his interrelation with the trainer in the initial preparation stage is examined, as it influences on further their joint work and is very actual. The coach plays a very important role in shaping the personality of the young sportsmen, especially at the initial stage of preparation. Individual leadership style coach due to personal qualities; behavior coach , tone of voice as he gives orders , appearance; necessity, reasonableness and timeliness of orders; mental state of sportsmen. Over the years, the development of gymnastics coaches, teachers solve problems to overcome difficulties and obstacles in different types of training (physical, functional, technical, tactical, theoretical). But it
is always difficult to address the problem was mental preparation. Personality coach plays an important role not only in the training of young gymnast, but also in the education and formation of the individual sportsmen. In this paper, the coach is important for social and psychological aspect as understanding. Work also coach associated with a number of difficulties, they require him to extensive and deep enough knowledge in various fields. The identity of the coach plays a big role not only in the preparation of the sportsmen, but also in the education and formation of the individual sportsmen. The coach is such a social and psychological aspect of mutual understanding. The coach also is related to a number of difficulties, they require the vast and deep knowledge in many different areas. The combination of a high level of
knowledge in the field of biological and psychological processes that occur during the period of active growth and development of young gymnasts, tools, methods and forms of pedagogue strategic and training impact, high physical and technical training. On the basis of the got results further direction of researches is set with the purpose of perfection of training process in artistic gymnastics.