DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 03. Фізика і математика у вищій і середній школі » Випуск 18 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17304
Title: Історико-методичні особливості формування змісту курсу загальної фізики вищої школи в Україні (XVII - початок ХХ ст.)
Other Titles: Историко-методические особенности формирования содержания курса физики высшей школы в Украине(XVII - начало XX в.)
Historical and methodical features of forming general physics course content for high school in Ukraine (XVIII - beginning of the XX centuries)
Authors: Головко, М. В.
Keywords: історія дидактики фізики вищої школи
курс загальної фізики
систематичність та науковість змісту навчання загальної фізики
українські підручники з фізики для вищої школи
история дидактики физики высшей школы
курс общей физики
систематичность и научность содержания учебы общей физики
украинские учебники из физики для высшей шуколи
history of didactics of physics for high school
general physics course
systematic and scientific content of general physics course
Ukrainian textbooks for physics for high school
Issue Date: 2017
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Головко, М. В. Історико-методичні особливості формування змісту курсу загальної фізики вищої школи в Україні (XVII - початок ХХ ст.) / М. В. Головко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 3 : Фізика і математика у вищій і середній школі : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. - Вип. 18. - С. 35-43.
Abstract: У статті досліджується питання формуванння змісту курсу загальної фізики у вітчизняній вищій школі від її зародження до запровадження уніфікованої системи вищої освіти у1930-х рр. Висвітлюються особливості його реалізації у навчальних програмах та українських підручниках для вищих навчальних закладів. На основі історико-методичного аналізу розвитку змісту фізичної освіти обгрунтовується висновок щодо соціокультурної зумовленості цього процесу, його відповідності напрямам розвитку європейської науки та освіти. Охарактеризовано основні етапи становлення курсу загальної фізики від поступового окреслення в якості самостійного предмету, до формування фундаментальної університетської дисципліни на принципах науковості та систематичності. Визначено тенденції розбудови курсу загальної фізики на різних етапах розвитку вищої освіти в Україні: виокремлення змісту фізики в структурі курсів натуральної філософії; систематизація елементів змісту за класичними фізичними теоріями; систематизація та посилення науковості змісту; посилення техніко-виробничої спрямованост змісту; уніфікація змісту курсу загальної фізики.
В статье исследуется вопрос формуванння содержания курса общей физики в отечественной высшей школе от ее зарождения до внедрения унифицированной системы высшего образования в 1930-х гг. Освещаются особенности реализации содержания в учебных программах и отечественных учебниках физики для высших учебных заведений. На основе историко-методического анализа развития содержания физического образования обосновывается вывод относительно социокультурной обусловленности этого процесса, его соответствия направлениям развития европейской науки и образования. Охарактеризованы основные этапы становления курса общей физики от выделения в качестве самостоятельного учебного предмета до формирования фундаментальной университетской дисциплины, содержание которой строится по приинципам научности и систематичности, как результат историко-дидактического развития современного физического образования в высшей профессиональной школе. Определены тенденции развития курса общей физики на разных этапах развития высшего образования: выделение содержания физики в структуре курсов натуральной философии на основе современных достижений европейской физической науки и формирования самостоятельной учебной дисциплины; систематизация элементов содержания за классическими физическими теориями; стандартизация, систематизация, усиление научности содержания, создания перших отечественных учебников для высших учебных заведений; политехнизация содержанию курса общей физики, усиления его технико-производственной направленности; ввод типичных учебных программ и стабильних учебников по курсу общей физики и его технико-производственной направленности; внедрение типичных учебных программ и стабильных учебников по курсу общей физики и его унификация.
The article examines the content formation issues of general physics course in the national high school from its inception to the implementation of a unified system of higher education in the 1930s. It reflects the peculiarities of its implementation ineducational programs and textbooks for Ukrainian universities. On the basis of historical and methodical analysis of the physical education content, the social and cultural conditioning of the following process and its compliance with the directions of the development of European science and education are proved.The mainstages of the general physics course formation are characterized from its gradual setting as a separate subject to the formation of basic university courses, the content of which was based on the principles of scientificity and systematicity, strong historical and didactical foundations were laid in order to build the modern physical educational system in higher professional school.The tendencies of development of general physics course at different stages of higher education development are determined: separation of physics courses content within the structure of natural philosophy courses on the basis of modern Europeanphysical science achievements and formation of self-discipline; systematization of the content elements according to classical physical theories; standardization and systematization, strengthening the scientific character of the content; creation of the first national textbooks for higher education; polytechnization ofthe general physics course content, enhancing its technical and industrial focus; implementation of common curricula and fixed textbooks for general physics course and its unification.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17304
Appears in Collections:Випуск 18

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Holovko.pdf326.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.