У статті визначається мета, зміст патріотичного виховання дітей дошкільного віку;
обґрунтовується важливість неперервного характеру процесу формування активно-патріотичної позиції дитини в умовах наступності початкової і дошкільної освіти. Розкривається сутність поняття «активно-патріотична позиція».
The essence of the concept of «active patriotic position» is revealed. Its introduction demonstrates
mandatory implementation of patriotic education based on active approach. It’s determined that to be
patriots preschool children must: possess available (according to their age) knowledge of the country,
its history, culture and language of their people, be interested in them; have availability of the formed
emotional and value attitude to everything connected with the concept of «Motherland», expressions of
love to it, pride and respect; participate in joint activities with adults, aimed at preserving the nature of
their native land, traditions and cultural heritage, doing good to people – their compatriots who live near
and in different parts of Ukraine and need attention, care, expression of gratitude, help.
The importance of the continuous nature of the process of forming an active patriotic position in terms
of succession of primary and preschool education is proved.