DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет педагогіки та психології » Наукові праці Факультету педагогіки та психології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17268
Title: Підготовка майбутніх вихователів до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку
Authors: Луценко, Ірина Олексіївна
Keywords: комунікативно-мовленнєва діяльність
професійно-мовленнєве спілкування
старший дошкільний вік
підготовленість до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей
communicative and speech activities
professional and speech communication
readiness to organize communicative and speech activities of preschool children
Issue Date: 2014
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Луценко, І. О. Підготовка майбутніх вихователів до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку / І. О. Луценко // Наука і освіта : наук.-практ. журн. Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. - Одеса, 2014. - № 10. - С. 123-127.
Abstract: У статті розкрито специфіку професійної діяльності вихователя дошкільного навчального закладу, визначено сутність і структуру поняття «підготовленість до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку». Розкрито поняття «комунікативно-мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку». Автором описано структуру особистісно-розвивального професійно-мовленнєвого спілкування вихователя з дітьми, його функції, спеціальні принципи організації; класифіковано види професійно-мовленнєвих умінь. Представлено модель та експериментальну методику підготовки майбутніх вихователів до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку.
The article discloses specifics of professional activities of a nursery school teacher. The structure of a teacher’s personality developing, professional and speech communication with children as a communicative factor in communicative and speech development of children is described. The concept of communicative and speech activities of preschool children is clarified. The concept of readiness to organize communicative and speech activities of preschool children is defined. Functions and special principles of organization are also defined. The structure of a personal development of a professional speech communication between a teacher and children is based as the unity of the spatial, emotional, verbal and interactive communication. Functions objectives that define the strategic directions of its implementation were represented as the formation, development and satisfaction of the children’s needs in speech communication; the communicative function as a factor of speech development and organization of communicative activities; communicative and speech participation, assistance in communicating with children; teaching the language and the development of communicative and speech activity of children; the psychological support in communicating with children; entertainment etc. Spheres of their implementation are: the everyday communication between teacher and children (communicative dialogue); the intimate and personal communication (intimate and personal dialogue); the organization of speech activity training (educational dialogue); the business cooperation (business dialogue); the children's entertainment. Types of professional and speech skills are classified. The model and experimental methods of future nursery school teachers’ preparation to organize communicative and speech activities of preschool children are presented. According to our research it was found that communicative and speech activities of preschool children are motivated, arbitrary, productive, creative, independent and interactive, as well as children's activities are actually generated by the needs and demands of childhood and aimed at establishing and maintaining contacts, establishing cooperation with adults and yearlings, in which children solve communicative and speech tasks facing them in specific situations of communication
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17268
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:Наукові праці Факультету педагогіки та психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lutsenko.pdfУ статті розкрито специфіку професійної діяльності вихователя дошкільного навчального закладу, визначено сутність і структуру поняття «підготовленість до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку». Розкрито поняття «комунікативно-мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку». Автором описано структуру особистісно-розвивального професійно-мовленнєвого спілкування вихователя з дітьми, його функції, спеціальні принципи організації; класифіковано види професійно-мовленнєвих умінь. Представлено модель та експериментальну методику підготовки майбутніх вихователів до організації комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей старшого дошкільного віку.213.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.