DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет психології » Наукові праці Факультету психології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17239
Title: Динаміка розвитку національної самосвідомості юнацтва в умовах психологічного супроводу
Authors: Співак, Любов Миколаївна
Keywords: національна самосвідомість
психологічний супровід
розвиток
особистість
юність
национальное самосознание
психологическое сопровождение
развитие
личность
юность
national self-consciousness
psychological support
development
personality
youth
Issue Date: 2015
Publisher: «Астропринт»
Citation: Співак, Л. М. Динаміка розвитку національної самосвідомості юнацтва в умовах психологічного супроводу / Л. М. Співак // Вісник Одеського національного університету. Серія : Психологія. – Одеса : «Астропринт», 2015. – Т. 20. – Вип. 4 (38), част. 1. – С. 131 140.
Abstract: В статті презентовано результати впровадження програми психологічного супроводу розвитку національної самосвідомості особистості юнацького віку в навчально-виховний процес вищої школи. Розкрито кількісні та якісні показники розвитку компонентів національної самосвідомості юнаків і юнок із експериментальної та контрольної груп до і після проведення програми психологічного супроводу цього процесу. Доведено ефективність авторської програми розвитку національної самосвідомості особистості в юності.
В статье представлены результаты внедрения программы психологического сопровождения развития национального самосознания личности юношеского возраста в учебно-воспитательный процесс высшей школы. Раскрыты количественные и качественные показатели развития компонентов национального самосознания юношей и девушек экспериментальной и контрольной групп до и после проведения программы психологического сопровождения этого процесса. Доказана эффективность авторской программы развития национального самосознания личности в юности.
Psychological support is relevant means of the psychological activity. Within the framework of this research it was applied to optimize the processes of young person’s national self-consciousness, national self-reflection, national self-realization and psychological self-regulation. Psychological support of the development of young person’s national self-consciousness includes the following stages: psychological diagnostics, the identification of specific developmental components of national identity and its epicentre, young people’s national self-consciousness; determining the strength and direction of interactions between the national autostereotype and the real and the ideal modalities of the person’s national self-consciousness; justification of the methodology, choice and implementation of methods for psychological support. The results realization of the program of psychological support of the development of young person’s national self-consciousness in the education process of higher education is confirmed of her effectiveness. The program of psychological support of development of young people’s national self-consciousness may be applied by psychologists, lecturers and heads of higher education institutions in teaching process.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17239
Appears in Collections:Наукові праці Факультету психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Spivak 11.pdf141.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.