В статті презентовано результати впровадження програми психологічного
супроводу розвитку національної самосвідомості особистості юнацького віку
в навчально-виховний процес вищої школи. Розкрито кількісні та якісні показники розвитку компонентів національної самосвідомості юнаків і юнок із експериментальної та контрольної груп до і після проведення програми
психологічного супроводу цього процесу. Доведено ефективність авторської
програми розвитку національної самосвідомості особистості в юності.
В статье представлены результаты внедрения программы психологического сопровождения развития национального самосознания личности юношеского возраста в учебно-воспитательный процесс высшей школы. Раскрыты количественные и качественные показатели развития компонентов национального самосознания юношей и девушек экспериментальной и контрольной групп до и после проведения программы психологического сопровождения этого процесса. Доказана эффективность авторской программы развития национального самосознания личности в юности.
Psychological support is relevant means of the psychological activity. Within the
framework of this research it was applied to optimize the processes of young person’s
national self-consciousness, national self-reflection, national self-realization and psychological self-regulation. Psychological support of the development of young person’s national self-consciousness includes the following stages: psychological diagnostics, the identification of specific developmental components of national identity and its epicentre, young people’s national self-consciousness; determining the strength and direction of interactions between the national autostereotype and the real and the ideal modalities of the person’s national self-consciousness; justification of the methodology, choice and implementation of methods for psychological support.
The results realization of the program of psychological support of the development
of young person’s national self-consciousness in the education process of higher education is confirmed of her effectiveness. The program of psychological support of development of young people’s national self-consciousness may be applied by psychologists, lecturers and heads of higher education institutions in teaching process.