DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет психології » Наукові праці Факультету психології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17099
Title: Вікова динаміка національної саморефлексії особистості в юності
Authors: Співак, Любов Миколаївна
Keywords: національна самосвідомість особистості
національна саморефлексія
національна самоідентифікація
мова
національні традиції
територія проживання
нація
юнацький вік
национальное самосознание личности
национальная саморефлексия
национальная самоидентификация
язык
национальные традиции
территория проживания
нация
юношеский возраст
person’s national self-consciousness
national self-reflection
national self-identification
language
national tradition
territory of residence
nation
youth age
Issue Date: 2014
Publisher: Аксіома
Citation: Співак, Л. М. Вікова динаміка національної саморефлексії особистості в юності / Л. М. Співак // Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. – Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2014. – Вип. 23. – С. 585 595.
Abstract: У статті проаналізовано основні особливості сучасного стану проблеми розвитку національної самосвідомості особистості юнацького віку та визначено найбільш перспективні напрями її подальшої розробки. Доведено, що значущою умовою конструктивного вивчення окресленої проблеми є дослідження такого психологічного механізму розвитку національної самосвідомості особистості періоду юності як національна саморефлексія. Запропоновано й обґрунтовано опитувальник для вивчення національної саморефлексії особистості юнацького віку. Презентовано нові експериментальні та емпіричні матеріали, які розкривають вікову динаміку національної саморефлексії особистості в юності.
В статье проанализированы основные особенности современного состояния проблемы развития национального самосознания личности юношеского возраста и определены наиболее перспективные направления ее дальнейшей разработки. Доказано, что значимым условием конструктивного изучения очерченной проблемы является исследование такого психологического механизма развития национального самосознания личности периода юности, как национальная саморефлексия. Предложен и обоснован вопросник для исследования национальной саморефлексии личности юношеского возраста. Представлены новые экспериментальные и эмпирические материалы, раскрывающие возрастную динамику национальной саморефлексии личности в юности.
This paper analyzes the main features of the current state of the problem of national self-consciousness of personality of youth age and identified the most promising directions of its further development. It is proved that the condition of significant structural study of the outlined problem is a study of the psychological mechanism of youth’s national self-consciousness development as a national self-reflection. The questionnaire for the study of youth’s national self-reflection is proposed and proved. New experimental and empirical materials are presented that reveal the age dynamics of young person’s national self-reflection. Most youths of 17-22 years include high and medium levels of the indicator of national self-reflection on native language, residence in the nation and respect for national traditions, confirrming the importance of these parameters for young persons. A significant number of respondents identified medium and low levels of indicators of national self-reflection on the hierarchy national self-identifications the hierarchy identifications the nation, factors of national identity and national identity conditions, that they are insignificant. The age dynamics of young person’s national self-reflection under these parameters are different.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/17099
Appears in Collections:Наукові праці Факультету психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Spivak L 5.pdf91.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.