Паламарь Е.М. Психологические особенности учебно-познавательной деятельности детей с нарушениями зрения младшего школьного возраста: пути коррекции и компенсации. В статье раскрыты основные психологические особенности учебно-познавательной деятельности ребенка з нарушениями зрения младшего школьного возраста. Проанализированы специфические особенности формирования системы чувственного восприятия детей данной нозологии такие, как низкая дифференцированность, слабость анализа и синтеза сенсорной и несенсорной информации. Определено, что ведущими направлениями работы по коррекции восприятия ребенка с нарушениями зрения, являются развитие элементарных функций сенсорных систем (в частности, зрительной, осязательной) и активизация других психических процессов, включенных в процесс восприятия (памяти, мышления, речи). Автором названы объекты коррекционно-компенсаторной работы в процессе обучения детей с нарушениями зрения, а именно: сниженная способность к различению внешних и внутренних признаков в их взаимосвязи; неумение использовать выделенные признаки с целью распознания предметов; сниженный уровень наглядно-действенного и наглядно-образного мышления; бедность предметных представлений; сниженная ориентировочная активность. Названы объекты коррекционно-компенсаторной работы в процессе обучения детей с нарушениями зрения. Даны рекомендации по развитию обобщенности восприятия объектов, которые исследуются ребенком; формирования навыков распознавания объектов; коррекции целостности восприятия в процессе учебно-познавательной деятельности. Описаны приемы коррекции элементарных сенсорных функций. Значительное внимание уделено освещению содержания работы по развитию наглядно-действенного и наглядно-образного мышления, активизации ориентировочной активности, формированию произвольного внимания, развитию памяти ребенка с нарушениями зрения.
Palamar O. Psychological features of the learning and cognitive activity in visually impaired children of primary school age: ways of correction and compensation. The article covers principal psychological features of the learning and cognitive activity in visually impaired children of primary school age. The author reviews specific features in development of the system of sensory perception for children of the given category, such as lack of differentiation, insufficiency of analysis and synthesis of the sensory and non-sensory information. It has been defined, that the primary direction for special educational intervention and correction of perception for a visually impaired child should be targeted at support of the basic functions of the sensory systems (of the visual and tactile perception, in particular), as well as the activation of other mental processes involved in the process of perception (memory, thinking, speech). The author outlines the objects for corrective-compensatory work in the process of teaching children with visual impairments. They are the following: reduced ability to distinguish between external and internal features in their interrelation; inability to use the selected features for the purpose of recognizing objects; reduced level of visual active and visual figurative thinking; poverty of objective representations; reduced orientational activity. The role of the purposeful communication between the child and the teacher in the process of perception is defined. The teacher’s task is to regulate and direct the process, teaching the verbal designation of the features of the subject and the methods helping to memorise the selected features, images, and names. The author offers recommendations and guidelines for development of the generalised perception of objects explored by the child; teaching children objects recognition skills; correction of the perception integrity in the process of educational and cognitive activity. The techniques of correction of the basic perceptive functions are described, such as enhancing the attributes of objects that are presented for perception. Considerable attention is paid to the coverage of the content of work on the development of visual active and visual figurative thinking, prompting orientation activity, development of voluntary attention and memory for a child with visual impairments. The importance of the rational organisation of the practical activities involving visual materials in the learning process (testing the skills of object detection, training skills of objects recognition, defining a cognitive task, etc.) is revealed. The article also contains the technique for working with simple object images; the features of studying complex object images, as well as the specifics of the work aimed at understanding the content of complex subject illustrations.