У статті охарактеризовано систему роботи щодо лексичного розвитку дошкільників у театрально-ігровій діяльності, наведено варіанти методичного забезпечення. Автор розглядає театрально-ігрову діяльність як один із засобів збагачення словника дітей трьох-п’яти років, що дозволяє комплексно розв’язувати різні мовленнєві завдання, зокрема, лексичного розвитку. Також автором уточнено сутність ключових понять дослідження: «слово», «лексика», «лексичне значення, «театрально-ігрова діяльність»; проаналізовано результати експериментального дослідження щодо виявлення рівнів лексичного розвитку дітей у театрально-ігровій діяльності.
In article the of work is described in relation to enrichment of dictionary of children on different stages of preschool childhood in the theatricalized activity which includes three successive stages, each of which corresponds to one of age groups; the variants of the methodical providing are resulted. The author considers the theatricalized activity in three aspects: how spectacle, game and labour and according to this differentiates the tasks of lexical work. In the basis of organization of work complex approach, in accordance with which as a basic provision of rise of efficiency of process of lexical development the purposeful organization of different types of activity ( vocal, theatricalized, playing, labour), wide use of game, combination of playing, not verbalnih and verbalnih tools, came forward, lay in relation to enrichment of dictionary.