DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 4(59) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15189
Title: Шляхи модернізації професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності
Authors: Данилевич, М. В.
Keywords: модернізація
професійна підготовка
компетентнісний підхід
модернизация
профессиональная подготовка
компетентностный подход
modernization
training
competence approach
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Данилевич М. В. Шляхи модернізації професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності / М. В. Данилевич // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури : Фізична культура і спорт: 36. наукових праць / За ред. Г. М. Арзютова. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. – Випуск 4 (59)15. – С. 22-25
Abstract: У статті на основі аналізу літератури подано характеристику компетентнісного підходу як одного з пріоритетних напрямків підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту. Компетентністний підхід можна вважати теоретико-методологічною стратегією формування знань, вмінь і навичок майбутніх фахівців з фізичного виховання і спорту, оскільки він сприяє реалізації особистісно-орієнтованого, діяльнісного і практико-зорієнтованого підходів у навчально-виховному процесі. Автор визначив основні професійні компетенції майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту, необхідні для здійснення рекреаційно-оздоровчої діяльності.
В статье на основе анализа литературы дана характеристика компетентностного подхода как одного из приоритетных направлений повышения качества профессиональной подготовки будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту. Компетентностный подход можно считать теоретико-методологической стратегией формирования знаний, умений и навыков будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту, так как он способствует реализации личностно- ориентированного, деятельностного и практико-ориентированного подходов в учебно-воспитательном процессе. Автор определил основные профессиональные компетенции будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту, необходимые для осуществления рекреационно-оздоровительной деятельности.
On the basis of library resources analysis we characterized competence approach as one of the priorities of improving the quality of training of future specialists in physical education and sport. This approach provides practical implementation of the interrelationship between education and practical activity. The essence of the competency approach lies in the shift of the emphasis from the process of forming of a system based on gained knowledge and skills to develop personal competencies, which corresponds to the requirements of modernization of education in Ukraine, and modern approaches in European countries to this problem. It can be considered as theoretical and methodological strategy of developing knowledge, abilities and skills of future specialists in physical education and sport, as it facilitates implementation of student-centered, active and practice-oriented approach in the educational process. The features of realization of competency approach are considered in the article, as one of priority directions for upgrading higher athletic education. The essence of base concepts - «competence» and «professional competence» - is exposed. The author points out that in order to improve the quality of training of future specialists in physical education to health-related and recreational activities in the light of the competency approach is necessary: to strengthen professional orientation and applied learning through theoretical and practical training; increase the proportion of optional courses to better familiarize students with the features of future professional activities; increase hours of independent study and use of modern means of control over its carrying out; use modern pedagogical and information technologies that promote training for future professional activities; develop new professional-oriented courses and their methodical promotion; upgrade existing teaching methods and so on. The article presents the main professional competence of future specialists in physical education necessary for the implementation of health-related and recreational activities.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15189
Appears in Collections:Випуск 4(59)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Danylevych.pdf291.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.