У статті на основі аналізу літератури подано характеристику компетентнісного підходу як одного з
пріоритетних напрямків підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту.
Компетентністний підхід можна вважати теоретико-методологічною стратегією формування знань, вмінь і навичок
майбутніх фахівців з фізичного виховання і спорту, оскільки він сприяє реалізації особистісно-орієнтованого, діяльнісного
і практико-зорієнтованого підходів у навчально-виховному процесі. Автор визначив основні професійні компетенції
майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту, необхідні для здійснення рекреаційно-оздоровчої діяльності.
В статье на основе анализа
литературы дана характеристика компетентностного подхода как одного из приоритетных направлений повышения
качества профессиональной подготовки будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту.
Компетентностный подход можно считать теоретико-методологической стратегией формирования знаний, умений и
навыков будущих специалистов по физическому воспитанию и спорту, так как он способствует реализации личностно-
ориентированного, деятельностного и практико-ориентированного подходов в учебно-воспитательном процессе.
Автор определил основные профессиональные компетенции будущих специалистов по физическому воспитанию и
спорту, необходимые для осуществления рекреационно-оздоровительной деятельности.
On the basis of library resources analysis we characterized competence approach as
one of the priorities of improving the quality of training of future specialists in physical education and sport. This approach provides
practical implementation of the interrelationship between education and practical activity. The essence of the competency approach
lies in the shift of the emphasis from the process of forming of a system based on gained knowledge and skills to develop personal competencies, which corresponds to the requirements of modernization of education in Ukraine, and modern approaches in
European countries to this problem. It can be considered as theoretical and methodological strategy of developing knowledge,
abilities and skills of future specialists in physical education and sport, as it facilitates implementation of student-centered, active and
practice-oriented approach in the educational process. The features of realization of competency approach are considered in the
article, as one of priority directions for upgrading higher athletic education. The essence of base concepts - «competence» and
«professional competence» - is exposed. The author points out that in order to improve the quality of training of future specialists in
physical education to health-related and recreational activities in the light of the competency approach is necessary: to strengthen
professional orientation and applied learning through theoretical and practical training; increase the proportion of optional courses to
better familiarize students with the features of future professional activities; increase hours of independent study and use of modern
means of control over its carrying out; use modern pedagogical and information technologies that promote training for future
professional activities; develop new professional-oriented courses and their methodical promotion; upgrade existing teaching
methods and so on. The article presents the main professional competence of future specialists in physical education necessary for
the implementation of health-related and recreational activities.