DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Факультет іноземної філології » Наукові праці Факультету іноземної філології »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15058
Title: Естетичні пріоритети студентів та виховання естетичної культури майбутніх хореографів
Other Titles: Aesthetic priorities of students and upbrining of aesthetic culture in future choreographers
Authors: Петько, Людмила Василівна
Keywords: естетичне виховання
естетична культура
особистість
студент
студенти-хореографи
університет
upbringing
aesthetic upbringing
aesthetic culture
personality
student
future choreographers
university
эстетическое воспитание
эстетическая культура
личность
студент
студенты-хореографы
университет
Issue Date: 2017
Publisher: Херсон : КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти"
Citation: Петько Л. В. Естетичні пріоритети студентів та виховання естетичної культури майбутніх хореографів / Л. В. Петько // Педагогічний альманах : зб. наук. пр. ; редкол. В. В. Кузьменко та ін. – Херсон : КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти", 2017. – Вип. 34. – С. 35−41
Series/Report no.: Педагогіка;
Abstract: Наголошується про необхідність виховання естетичної культури у сучасного студентства. Естетична культура розглядається автором як складне психолого-педагогічне явище, яке охоплює усі сфери буття людини, розвитку і виховання студентської молоді. Розглянуто розвиток естетичної культури студентів з позицій професійного вибору шляхом експерименту, до якого було залучено студенти шести факультетів університету. З’ясовано, що у процесі навчання в умовах університетського навчально-виховного середовища у студентів формується мотивація і потреби до залучення до світу мистецтва. Визначено основні фактори, які впливають на «пробудження» студентів до прекрасного. На прикладі виховання естетичної культури у майбутніх хореографів доводиться, що у цьому процесі відбувається і полікультурне виховання особистості.
Examined the development of student youth aesthetic culture on professional direction; described the ways of students’ aesthetic feelings formation. In the article problem «aesthetic upbringing», «aesthetic culture» are defined; their role and place in the aesthetic education of personality are given. Based on the analysis of the problem is elaborated in scientific theory and clarified the essence of scientific concept of "aesthetic culture", defined its role and place in the aesthetic education of the individual. Emphasized on the needs to educate aesthetic culture in students. Aesthetic culture is considered by the author as a psycho-pedagogical complex in development and upbringing of student youth, which covers all spheres of human existence. The development of aesthetic culture of students from the point of view in professional way through an experiment involving students from six faculties of the university is considered. It was found out that in the process of training students in the conditions of the university educational environment the motivation and needs for the involvement in the world of Arts are formed. The main factors that influence the "awakening" of students to the beauty are determined. On the example of the upbringing of aesthetic culture in future choreographers it appears that in this process, multicultural education of the individual takes place.
Отмечается необходимость воспитания эстетической культуры у современного студенчества. Эстетическая культура рассматривается автором как сложное психолого-педагогическое явление, которое охватывает все сферы бытия человека, развития и воспитания студенческой молодежи. Рассмотрено развитие эстетической культуры студентов с позиций профессионального выбора путем эксперимента, к которому были привлечены студенты 1-2 курсов шести факультетов университета. Установлено, что в процессе обучения в условиях университетский учебно-воспитательной среды у студентов формируется мотивация и потребности к привлечению их в мир искусства. Определены основные факторы, влияющие на «пробуждение» студентов к прекрасному. На примере воспитания эстетической культуры у будущих хореографов обосновывается, что в этом процессе происходит и поликультурное воспитание личности.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/15058
Appears in Collections:Наукові праці Факультету іноземної філології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petko LV, 2017.pdfфахова стаття809.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.