У статті розглядаються історичні етапи становлення й розвитку Національного університету харчових
технологій як провідного вищого технічного навчального закладу харчової промисловості України, а також перспективи
його інноваційної діяльності в контексті розвитку та дослідження новітніх високоефективних технологій харчових
виробництв.
Особлива увага в статті приділяється гуманітарному аспекту науково-дослідницької діяльності університету,
що передбачає активну роботу викладачів кафедри іноземних мов професійного спрямування з вивчення теоретичних
проблем іноземних мов, а також широкого запровадження інноваційних методик на практичних заняттях з іноземних мов
студентам нефілологічних спеціальностей.
В статье рассматриваются исторические этапы становления и развития Национального университета
пищевых технологий как ведущего высшего технического учебного заведения пищевой промышленности Украины, а
также перспективы его инновационной деятельности в контексте развития и исследования новейших
высокоэффективных технологий пищевых производств.
Особое внимание в статье уделяется гуманитарному аспекту научно-исследовательской деятельности
университета, который предусматривает активную работу преподавателей кафедры иностранных языков профессиональной направленности по изучению теоретических проблем иностранных языков, а также широкого
внедрения инновационных методик на практических занятиях по иностранным языкам студентам нефилологических
специальностей.
The article deals with historical stages of formation, development of National University for Food Technologies as the leading
higher technological educational institution for food production of Ukraine, as well as prospects of its innovative activity in the context
of development and research of novel highly-efficient food production technologies.
The article focuses special attention on humanities aspect of scientific and research activities of the university that involves
active work of teachers from the department of professional foreign languages, studying theoretical problems of foreign languages as
well as a wide application of innovative methods of training at practical classes of foreign languages.
In this article theoretical and methodical grounds of training specialists for the service sphere have been researched. There
have been elaborated the problems of investigation in pedagogical theory and practical activity of educational institutions, realized
historical and pedagogical analysis of creation and development of national system for training specialists for service sphere field;
there have been theoretically elaborated and proved a concept and a model of "step-by-step" service sphere education; analyzed
approaches and studies of standards of tourism education, towards to their curricular and programs.
Service sphere has been substantiated as a social-pedagogical system; there were taking into consideration the features of
tourism development in Ukraine and training specialists in the field at different historical stages, examined world's trends of service
sphere development, formulated the model of competence of a specialist in service sphere, elaborated a concept of "step-by-step"
service sphere education and theoretically proved a model of "step-by-step" tourism education.
It was realized a didactic substantiation of standards of service sphere education, stated scientific-methodical provisions, an
introduction of branch standards, examined the development of social partnership in "step-by-step" education at national, regional
levels and at the level of education entities.