DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 23(33) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14841
Title: Національний університет харчових технологій: пріоритети та перспективи розвитку на сучасному етапі
Authors: Смірнова, Є. С.
Окопна, Я. В.
Довгун, І. М.
Keywords: пріоритети та перспективи розвитку
технологічні процеси харчових виробництв
науковий потенціал
приоритеты и перспективы развития
научный потенциал
технологические процессы пищевых производств
priorities and prospects of development
scientific potential
technological processes of food production
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Смірнова Є. С. Національний університет харчових технологій : пріоритети та перспективи розвитку на сучасному етапі / Є. С. Смірнова, Я. В. Окопна, І. М. Довгун // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 70-75
Abstract: У статті розглядаються історичні етапи становлення й розвитку Національного університету харчових технологій як провідного вищого технічного навчального закладу харчової промисловості України, а також перспективи його інноваційної діяльності в контексті розвитку та дослідження новітніх високоефективних технологій харчових виробництв. Особлива увага в статті приділяється гуманітарному аспекту науково-дослідницької діяльності університету, що передбачає активну роботу викладачів кафедри іноземних мов професійного спрямування з вивчення теоретичних проблем іноземних мов, а також широкого запровадження інноваційних методик на практичних заняттях з іноземних мов студентам нефілологічних спеціальностей.
В статье рассматриваются исторические этапы становления и развития Национального университета пищевых технологий как ведущего высшего технического учебного заведения пищевой промышленности Украины, а также перспективы его инновационной деятельности в контексте развития и исследования новейших высокоэффективных технологий пищевых производств. Особое внимание в статье уделяется гуманитарному аспекту научно-исследовательской деятельности университета, который предусматривает активную работу преподавателей кафедры иностранных языков профессиональной направленности по изучению теоретических проблем иностранных языков, а также широкого внедрения инновационных методик на практических занятиях по иностранным языкам студентам нефилологических специальностей.
The article deals with historical stages of formation, development of National University for Food Technologies as the leading higher technological educational institution for food production of Ukraine, as well as prospects of its innovative activity in the context of development and research of novel highly-efficient food production technologies. The article focuses special attention on humanities aspect of scientific and research activities of the university that involves active work of teachers from the department of professional foreign languages, studying theoretical problems of foreign languages as well as a wide application of innovative methods of training at practical classes of foreign languages. In this article theoretical and methodical grounds of training specialists for the service sphere have been researched. There have been elaborated the problems of investigation in pedagogical theory and practical activity of educational institutions, realized historical and pedagogical analysis of creation and development of national system for training specialists for service sphere field; there have been theoretically elaborated and proved a concept and a model of "step-by-step" service sphere education; analyzed approaches and studies of standards of tourism education, towards to their curricular and programs. Service sphere has been substantiated as a social-pedagogical system; there were taking into consideration the features of tourism development in Ukraine and training specialists in the field at different historical stages, examined world's trends of service sphere development, formulated the model of competence of a specialist in service sphere, elaborated a concept of "step-by-step" service sphere education and theoretically proved a model of "step-by-step" tourism education. It was realized a didactic substantiation of standards of service sphere education, stated scientific-methodical provisions, an introduction of branch standards, examined the development of social partnership in "step-by-step" education at national, regional levels and at the level of education entities.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14841
Appears in Collections:Випуск 23(33)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Smirnova_Okopna_Dovgun.pdf229.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.