DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики » Випуск 23(33) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14839
Title: Методика формування рефлексивно-аксіологічного осягнення скрипкового мистецтва
Authors: Андрейко, О. І.
Keywords: виконавська аксіологічна рефлексія
оцінно-порівняльний виконавський аналіз
исполнительская аксиологическая рефлексия
оценно-сравнительный исполнительский анализ
performer axiological reflexion
estimative-comparative performing analysis
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Андрейко О. І. Методика формування рефлексивно-аксіологічного осягнення скрипкового мистецтва / О. І. Андрейко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя : проблеми теорії і практики : збірник наукових праць / Ред. кол.: Н. В. Гузій (відп. ред.). – Вип. 23 (33). – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014. – C. 76-78
Abstract: У статті розглядається проблема формування одного із важливих компонентів становлення виконавської культури скрипаля виконавської аксіологічної рефлексії, що зумовило автора до розробки аналітико-аксіологічного методичного комплексу скрипаля, який спрямовується на розвиток ціннісно-креативної особистісно-фахової виконавської системи і містить ряд блоків, до яких, зокрема, відносяться блок методів аксіологічного аналізу системи власних виконавсько-ціннісних потенціалів скрипаля та блок методів оцінно-порівняльного осягнення виконавського мистецтва.
В статье рассматривается проблема формирования одного из важных компонентов становления исполнительской культуры скрипача исполнительской аксиологичекской рефлексии, что обусловило разработку автором аналитико-аксиологического методического комплекса скрипача, который устремляется на развитие ценностно-креативной личностно-профессиональной исполнительской системы и состоит из ряда блоков, к которым, в частности, относятся блок методов аксиологического анализа системы исолнительско-ценностных понтенциалов скрипача и блок методов оценно-сравнительного постижения исполнительского искусства.
Article focuses on problem of developing method of reflex-axiological comprehension of violin art in the context of mastering method of learning playing the violin as well as in process of obtaining interpretational skills of musical composition. In connection with this, article clarify analiticaly-axiological methodical complex of violinist, which is directed to the development of astimatinganalitycal professional system of violinist and consists of two methodical blocs. Methodical bloc of axiological analysis (self-esteem) of system of personal performing – valuable abilities comprises the following methods. Methodical bloc of artistic-valuable self-analysis of real artistic-creative performing guides of violinist determines available musical-performing tastes, preferences and evaluative judgments appropriate for a student, which reveal through propensities of performer for selection of certain style of violin repertoire, choice of personaly – notional performing ideal personalized exemplary performer), style of performing communication (solo playing, ensemble performing ,taking part in orchestra), with purpose of determination of their professional expediency for further choice of direction of performing development and self-perfection in process of learning in highly-educational musical institutions. Method of technicaly-valuable self-analysis artisticaly – technical priorities demonstrates self-esteem of real system of predominant means of artisticaly – technical expression and self-esteem of possessing of basical methods which form artistic and technical abilities of violinist. During the process of such self-analysis selfesteem of expediency of rational and artistic technic changes in the context of cognition of basical methods of teaching playing the violin. Methodical bloc of estimative- comparative comprehension of performing art is directed to help students to form ability to define artistic (content and form-building) values of musical composition, axiological comparison of private artistic benefits with objective notional artistic values, simile of private-meaning and conventional in interpretation of music, personal performing values with socially relevant aesthetic guides of development of musical-performing art. Important in acquisition of estimating method is operation of method of protean estimative-comparative performing analysis, which consists of interpersonal and intrapersonal types of analysis of violin art.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/14839
Appears in Collections:Випуск 23(33)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andrejko.pdf206.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.