У статті розглядається внесок румунського педагога і науковця М.Г. Послушніку у розвиток музичної дидактики
міжвоєнного періоду. Педагог керувався основними принципами навчання музиці (наочності, наступності, принципом
емоційності навчання та індивідуального підходу до учнів); використовував кращі зразки європейської музики, народного
фольклору, власні музичні твори. Матеріал посібників чітко систематизований: спочатку теоретичні відомості, далі –
музичний матеріал, завершує вивчення перелік контрольних питань. Такі підходи робили підручники М.Г.Послушніку
доступними для використання в буковинських школах міжвоєнного періоду.
В статье рассматривается вклад румынского педагога и ученого М.Г. Послушнику в развитие музыкальной дидактики
межвоенного периода. Педагог руководствовался основными принципами обучения музыке (наглядности,
последовательности, принцип эмоциональности обучения, индивидуального подхода к учащимся); использовал лучшие
образцы европейской музыки, фольклора, собственные музыкальные произведения. Материал пособий четко
систематизирован: сначала поданы теоретические ведомости, далее – музыкальный материал, завершают обучение
контрольные вопросы. Такие подходы делали учебники М.Г.Послушнику доступными для использования в буковинских
школах межвоенного периода.
This paper deals with the contribution of the Romanian teacher and scholar M.H.Poslushniku in the development of music
didactics of interwar period. The author of the paper proves that in these years in Bukovyna secondary schools M.H.Poslushniku's
textbooks on music were used. Romanian teacher, who received a proper musical education, worked lifelong in schools in Romania
(Yasy, Dorohoi) and he presented us with the rich scientific and training heritage. In numerous methodological works
M.H.Poslushniku used basic didactic principles of teaching music (visibility, accessibility, continuity, the principle of emotional
learning and individual approach to students). Such approaches promoted the active use of textbooks by M.H.Poslushniku as the
most accessible for teachers of regional educational institutions and for students of gymnasiums and lyceums.
M.H.Poslushniku created textbooks on music for all eight classes of secondary schools (gymnasiums and lyceums). He
selected musical material himself, used the best examples of European music, folklore and his own music works. M.H.Poslushniku
considered it to be necessary for students to study not only the fundamentals of musical disciplines, but also the history of music. So
he is the author of the first book and numerous papers on history of Romania music.
Material of M.H.Poslushniku's textbooks on music is clearly systematized. Firstly he presents theoretical information. Then
the musical material and illustrations are presented. After that the study checklist can be found. These approaches made
M.H.Poslushniku's textbooks available for use in Bukovyna schools of interwar period. They were recommended by the Ministry of Education for use in all classes of secondary schools. We believe that training and methodological heritage of M.H.Poslushniku is a
significant contribution to the development of didactics of music not only of Romania but also of Bukovyna of the interwar period
(1918-1940).