DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) » Випуск 6(76) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13817
Title: Порівняння пізнавальних процесів у дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху під впливом занять з фізичного виховання
Authors: Карбунарова, Юлія
Петрова, Олена
Keywords: увага
пам'ять
мислення
вади слуху
молодший шкільний вік
внимание
память
мышление
недостатки слуха
младший школьный возраст
attention
memory
thinking
hearing disabilities
primary school age
Issue Date: 2016
Publisher: Видавництво НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Карбунарова Ю. Порівняння пізнавальних процесів у дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху під впливом занять з фізичного виховання / Ю. Карбунарова, О. Петрова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : [зб. наук. праць] / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 6 (76). - С. 60-64
Abstract: Зниження слуху супроводжується не лише порушенням у руховій діяльності дитини, а і специфікою розвитку пізнавальних процесів, що особливо виражена у молодшому шкільному віці. У статті поданий аналіз основних пізнавальних процесів (пам'ять, увага, мислення) дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху та зміна їх під впливом занять з плавання.
Снижение слуха сопровождается не только нарушением в двигательной деятельности ребенка, а и спецификой развития познавательных процессов, особенно выраженное в младшем школьном возрасте. В статье представлен анализ основных познавательных процессов (память, внимание, мышление) детей младшего школьного возраста с нарушениями слуха и изменение их под влиянием занятий по плаванию.
The problem of mental cognitive processes in children with hearing disabilities has always been actual scientific problem. This problem always cause lot of contradictions in the scientific. Analysis of the of scientific research showed specificity of cognitive processes in children with hearing disabilities, which is particularly evident in the early school years. Theoretical analysis of the characteristics of cognitive sphere of persons with hearing disabilities showed that the dysfunction of the auditory analyzer cause loss from learning process auditory sensations of children, which has an affects on the development of cognitive areas. The loss of auditory sensations leads to delay language development, and this, in turn, affects the mental development of children. Therefore, it should be noted that in the mental development of children with hearing disabilities along with the general laws. There are many specific features. The presence of these features are confirmed by many experimental researches, which indicated that the main factor that determines the features of mental development, hearing loss in children. This factor affects the formation of certain mental processes - memory, thinking, attention, etc. That way in the early school years, as in the fundamental period of child development knowledge, learning and correction of functions arising as the result of a defect in children that category - an important task. In the article analyzes the basic cognitive processes (memory, attention, thinking) primary school children with hearing disabilities and change in their classes under the influence of swimming.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13817
Appears in Collections:Випуск 6(76)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karbunarova_Petrova.pdf387.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.