У сучасному світі відбувається диверсифікація
різних моделей вищої освіти. У той же час багатоваріантність, різноманіття моделей вищої освіти
не виключає їх своєрідності. Одночасно багатомодельність систем освіти не виключає і їх загальних
проблем, пов’язаних з необхідністю перманентної адаптації освітніх програм до
сучасних потреб суспільства, з підвищенням вимог до рівня і якості освіти. Інтернаціоналізація та інтеграція вищої освіти в глобально-міжнародному аспекті ставить багато нових питань перед теорією і практикою. Найважливіші з
них – що є загальне і особливе в освіті і науці, які закономірності, форми, методи
управління є універсальними, а які діють у діапазоні конкретних умов різних країн, як найкращим чином виконувати функції освіти й науки у міжнародній діяльності, у чому полягають особливості національного стилю в освіті і розвитку
університету як інституту освіти, в організаційній поведінці, системах управління, наскільки ці особливості важливі для досягнення бажаних результатів, як
іноземцям швидше пристосуватися до національного місцевого середовища. Усе
це винятково важливі й цікаві нові питання, багато з яких ще чекає своєї відповіді. Аналізується модернізація соціального та економіко-політичного розвитку
і потенціал антропологічно-психологічної структури людини в ціннісно-нормативному вимірі сучасного глобалізованого суспільства світу, реформаційні стратегії в соціумі, освіті і менеджменті, їхня глобалізація та процеси інституалізації і перспективи гуманізації систем освіти, управління, виховання.
В современном мире происходит диверсификация различных моделей
высшего образования. В то же время многовариантность, многообразие моделей высшего образования не исключает их своеобразия. Интернационализация и интеграция высшего образования в глобально-международном
аспекте ставит много новых вопросов перед теорией и практикой. Важнейшие из них – что есть общее и особенное в образовании и науке, какие закономерности, формы, методы управления являются универсальными, а какие действуют в диапазоне конкретных условий разных стран, как наилучшим образом выполнять функции образования и науки в международной
деятельности, в чем состоят особенности национального стиля в образовании и развитии университета как института образования, в организационном поведении, системах управления, насколько эти особенности важны
для достижения желаемых результатов, как иностранцам быстрее приспособиться к национальной местной среде. Всё это – исключительно важные
и интересные новые вопросы, многие из которых еще ждут своего ответа.
Анализируется модернизация социального и экономико-политического
развития и потенциал антропологическо-психологической структуры человека в ценностно-нормативном измерении современного глобализированного общества мира, реформационные стратегии в социуме, образовании и
менеджменте, их глобализация и процессы институализации и перспективы
гуманизации систем образования, управления, воспитания.
In today’s world there is diversification of different models of higher education.
At the same time, the multiplicity and the diversity of higher education models
do not exclude their identity. Internationalization and integration of institutions
of higher education in a global and international dimension raise many new
questions for the theory and practice. Among them the author emphasizes the most
important ones: what is the general and the particular in education and science;
what patterns, forms, methods of management are universal and which are in the
range of the specific conditions of different countries; what is the best way to realize
the functions of education and science in the international activity; what are the
features of national identity in education and in the development of the University
as an institution of education, and also in organizational behavior, management
systems; to what extent these features are important to achieve the desired results;
how can foreigners quickly adapt to national environment. All these problems are
extremely important and interesting, still waiting for their reply. At the same time multi-modeling education systems do not exclude their
common problems: the necessity of permanent adaptation of educational programs
to current needs of society, the increased requirements to the level and quality of
education. The modernization of social, economic and political development and the
potential of anthropological and psychological structure of the personality in values
and normative dimension of the contemporary globalized societies of the world;
reformation strategies in society, education and management, their globalization and
the processes of institutionalization and perspectives of humanization of educational
systems, management, upbringing are analyzed in the given article. It is noted that
among the existing conditions and prerequisites the existence of developed civil
society is necessary for the successful formation and functioning of educational
systems and effective models of multi-level educational management.
Thus, we can conclude that the strategy of development of the modern world
social philosophy of upbringing and education is one of the key issues in the field of
social management and philosophy, pedagogy, global social development. The way
of organization and functioning of civil society in present-day and future to a great
extent depends on what exactly do we mean by upbringing, education and science,
or which paradigm of upbringing and education is dominant at the given social
and historical stage. The continuity of public education, quality management,
their intensity can only be achieved under two conditions of a fundamental
character. One of them is use of new, theoretically grounded and practically proven
management, philosophically developed, and available technically secured high
technology of social work, education and training, learning. The second one is
the perfect mastery of human in the methodology of self-socio-axiological and
research activities. The established structure shall provide the same conditions
for equitable selection of civil, educational, scientific and educational actions,
excluding coercion and domination.