Стаття присвячена розгляду основних елементів філософії освіти Теодора Адорно. Було зауважено критичне ставлення цього соціального
мислителя до «напівосвіти» як до культурного
продукту індустріально-масової цивілізації. Цей
соціальний устрій ідеологічно вплинув на колективну свідомість європейців й тотально підпорядкував їх своїй владі. Наслідком цього впливу
було поширення напівосвіченості серед європейців,
які були відчужені від інтересу щодо самостійного здобуття знання. Це неґативно вплинуло на динаміку соціокультурних змін у європейських суспільствах.
У своїй філософії освіти Адорно експлікував суть тих чинників людської природи, що здатні сформувати критичне мислення, суб’єкт якого міг би зумовити
нове соціокультурне становлення. Адорно вважав, що соціокультурні перетворення мають реалізуватись дійсною демократизацією європейських суспільств.
Статья посвящена рассмотрению основных элементов философии образования Теодора Адорно. Отмечается критическое отношение этого социального мыслителя к «полуобразованию» как к культурному продукту
индустриально-массовой цивилизации. Этот социальный строй идеологически повлиял на коллективное сознание европейцев и тотально подчинил
их своей власти. Следствием этого влияния стало распространение полуобразованости среди европейцев, которые были отчуждены от интереса к самостоятельному получению знаний. Это негативно повлияло на динамику социокультурных изменений в европейских обществах. В своей философии образования Адорно эксплицировал суть тех факторов человеческой природы, которые способны сформировать критическое мышление,
субъект которого мог бы обусловить новое социокультурное становление.
Адорно считал, что социокультурные преобразования должны реализоваться действительной демократизацией европейских обществ.
The article is devoted to consideration of the basic elements of Theodor
Adorno’s Philosophy of Education. The author analyzes the philosopher’s
critical attitude to “semi-education” as a cultural product of mass industrial
civilization. This civilization ideologically influenced on individual and collective
consciousness of the Europeans and totally subjected them to its power. The result
of this influence was spread semi-education among the Europeans which have been
alienated from interest in gaining knowledge. It has negatively influenced on the
dynamics of sociocultural changes in European societies. Adorno in his philosophy
of education pays attention to spiritual meaning of natural human interest to
something unknown. He defines this irrational factor as primary anthropological
condition of the intellectual formation of a new individual as a moral personality
oriented on a new sociocultural becoming. Adorno considers that the sociocultural
transformations are possible only on the base of the real democratization of
European societies.