DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 1 (46) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13391
Title: Розвиток розуміння справедливості в процесі морального становлення особистості
Authors: Клочек, Лілія Валентинівна
Keywords: особистість
становлення особистості
моральна самосвідомість
справедливість
personality
the personality
moral consciousness
justice
личность
становление личности
моральное самосознание
справедливость
Issue Date: 2015
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Клочек Л. В. Розвиток розуміння справедливості в процесі морального становлення особистості / Л. В. Клочек // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. - Серія 12 : Психологічні науки, Вип. 1 (46). - С. 158-165
Abstract: У статті розкриваються особливості розвитку розуміння справедливості в процесі морального становлення особистості. Вказується, що на ранніх етапах онтогенезу дитина зіштовхується з явищами, які поступово в процесі її когнітивного і соціального розвитку формують розуміння справедливості як моральної цінності, яка стає складовою моральної свідомості особистості. Передумовою для набуття знань про правильний розподіл нагород і покарань за вчинки є виникнення у індивіда почуття справедливості. У ранньому дитинстві початкові уявлення про справедливість формуються в процесі безпосередньої взаємодії дитини і дорослого при покаранні за провини дитини або нагороди за правильні дії. Підкреслюється, що в дошкільному віці придбання знань про справедливість відбувається в результаті осмислення установок дорослих і реальної взаємодії з ними.
The peculiarities of the development of understanding justice in the process of moral forming of a personality are reflected in the article. It is stated, that at the early stages of ontogenesis a child faces the phenomena, which gradually in the course of their cognitive and social development shape the understanding of justice as a moral value, which becomes an integral constituent of moral consciousness of a personality. The background for acquisition of knowledge about correct distribution of reward and punishment for deeds is the appearance of sense of justice. In early childhood, the initial idea of justice forms in the process of a child and adult’s immediate interaction, when the latter punishes a child or gives a reward for correct actions. It is underlined, that in justice takes place due to the comprehension of adults’ instructions and real interaction with them. The first experience of appliance this knowledge is revealed in the process of a subject-role game. The relations with a teacher, the contents of academic material and life examples of adults influence the uprising of understanding justice by the pupils of primary school. It is stated that the comprehension of justice by teenagers is based on the emergence of the ability to analyze situations and make selfsustained conclusions. In senior school age the purposeful acquisition of ethical knowledge takes place. The statements of boys about justice reflect their attitude to life and determine the vector of their moral development.
В статье раскрываются особенности развития понимания справедливости в процессе морального становления личности. Указывается, что на ранних этапах онтогенеза ребенок сталкивается с явлениями, которые постепенно в процессе ее когнитивного и социального развития формируют понимание справедливости как моральной ценности, которая становится составляющей морального сознания личности. Предпосылкой для приобретения знаний о правильном распределении наград и наказаний за поступки есть возникновение у индивида чувства справедливости. В раннем детстве начальные представления о справедливости формируются в процессе непосредственного взаимодействия ребенка и взрослого при наказании за проступки ребенка или награды за правильные действия. Подчеркивается, что в дошкольном возрасте приобретение знаний о справедливости происходит в результате осмысления установок взрослых и реального взаимодействия с ними. Первый опыт применения таких знаний происходит в процессе сюжетно-ролевой игры. На возниконовение понимания справедливости у младших школьников влияют взаимоотношения с учителем, содержание ученого материала и жизненный пример взрослых. Указывается, что осмысление справедливости подростками основывается на появлении способности анализировать ситуации и делать самостоятельные выводы. В старшем школьном возрасте происходит целенаправленное усвоение этических знаний. Суждения юношей о справедливости отображают отношение к жизни и определяют вектор их морального развития.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13391
Appears in Collections:Випуск 1 (46)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Klochek.pdf334.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.