У статті висвітлене питання ґенези та розвитку основних психологічних
підходів до процесу розв’язування задач. Зроблена спроба з’ясувати зміст поняття задача, та
психологічні аспекти шляхів пошуку її розв’язання. З точки зору когнітивної психології процес
розв’язування задач є найбільш складною з усіх функцій інтелекту і визначається як когнітивний
процес більш високого порядку. Проблема задач є центральною в педагогіці та психології і
потребує детального аналізу та визначення основних підходів до поняття процесу їх
розв’язання та місця, ролі, особливостей функціонування у ньому когнітивних процесів. У
зв’язку з цим ми намагалися, залучивши для дослідження та аналізу значний комплекс наукової
літератури, виявити певні закономірності у поглядах і підходах психологів різних шкіл та
напрямків до визначеної нами для дослідження проблеми. Умовно ми можемо виокремити
наступні підходи: механістичний підхід, який ґрунтується на теорії асоціанізму, біхевіоризму і
інформаційній теорії мислення; телеологічний підхід представлений дослідженнями
Вюрцбурзької школи; системний підхід, представниками якого стали гештальт-психологи з
Німеччини; теоретико-інформаційний підхід, який передбачає створення моделей психічних процесів на основі аналогії між обробленням інформації машиною і людиною; діяльнісний
підхід.
В статье освещён вопрос генезиса и развития основных
психологических подходов к процессу решения задач. Сделана попытка определить смисл
понятия «задача», и психологические аспекты путей поиска её решения. С точки зрения
когнитивной психологи процесс решения задач есть наиболее сложной изо всех функцій
интеллекта и имееет определение как когнитивный процесс более высокого порядка. Проблема
задач есть центральной в педагогике и психологи и требует детального анализа и определения
основных подходов к понятию прецесса их решения.
В святи с этим мы пытались, использовав для исследования значительный комплекс
научной литературы, найти определённые закономерности во взглядах и подходах психологов
разных школ и направлений к выбранной нами для исследования проблеме. Условно мы
можем выделить следующие подходы: механистический поход, который базируется на теории
асоциатизма, бихевиоризма и информационной теории мышления; телеологический поход
представлен исследованиями Вюрцбургской школы; системный поход, представите лями
котрого стали гештальт-психологи из Германии; теоретико-информационный подход, который
предусматривает создание моделей психических процессов, базирующихся на основе аналогии
между обработкой информации с помощью машины и человеком; деятельностный поход.
In the article the question of genesis and development of the basic psychological approach to the
process of accomplishing a task is described. It is done an attempt to find out maintenance of concept
task, and psychological aspects of ways of search of its decision. From point of cognitivial psychology
a process of accomplishing tasks is most difficult from all functions of intellect and determined as a
cognitivial process of higher order. A problem of tasks is central in pedagogics and psychology and
needs the detailed analysis and determination of the basic approaches to the concept of process of their decision. In this connection, using the considerable complex of scientific literature for research
and analysis, we tried to find out certain regularities in views and approaches of psychologists of
different schools and directions to certain by us problem for research. Theoretically we can select the
followings approaches: mechanistic approach which is based on the theory of associatism, to
bicheviorism and informative theory of thought; teleological approach is presented researches of
Vyurtsburg school; approach of the systems, the representatives of which were become by geshtal'tpsychologists
from Germany; information-theoretical approach which foresees creation of models of
psychical processes on the basis of analogy between treatment of information by a machine and man;
activitical approach.