DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 3 (48) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13118
Title: Подолання тривожності підлітків в умовах дитячого будинку сімейного типу
Authors: Чистяк, О. В.
Keywords: тривожність
підлітковий вік
дитячий будинок сімейного типу
тревожность
подростковый возраст
детский дом семейного типа
anxiety
adolescence
children's home of family type
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Чистяк О. В. Подолання тривожності підлітків в умовах дитячого будинку сімейного типу / О. В. Чистяк // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 12 : Психологічні науки, Вип. 3 (48). - С. 160-165
Abstract: В статті розкрито зміст поняття “тривожність”, причини її виникнення у вихованців-підлітків в умовах дитячого будинку сімейного типу. Охарактеризовано новоутворення які характерні для цього віку, психологічні якості підліткового віку, та вплив попереднього негативного досвіду на їх формування, а саме: пасивність у пізнавальній та суспільно значущій діяльності;бідний словниковий запас; постійна зміна настрою; неправильне ціннісне ставлення до себе; низька працездатність. Проаналізовано особливості прояву тривожності депривованих підлітків, чинники що зумовлюють її виникнення. Доведено що материнська депривація сприяє виникненню тривожності та деструктивно впливає на психічний розвиток дитини-сироти, в тому числі й підлітка. Описано особливості взаємозв’язку між рівнем загальної тривожності і самооцінкою якості життя підлітків-вихованців дитячого будинку сімейного типу. Розглянуто особливості впливу підвищеної тривожності на сфери життєдіяльності дитини-сироти, що помітно погіршують і ускладнюють відносини з однолітками та дорослими. Особливу увагу приділено характеристиці ситуативної та особистісної тривожності. З’ясовано роль дитячих будинків сімейного типу у подоланні тривожності у дітей- сиріт. Проаналізовано поведінкові дії батьків-вихователів, які спричиняють як виникнення тривожності, так і її подолання. Презентовано процес розгортання ситуації успіху як засобу подолання тривожності підлітків. Запропоновано психолого-педагогічні умови подолання цього стану, а саме: позитивні міжособистісні стосунки вихованців з батьками-вихователями; здатність оцінити власний успіх, що сприяє формуванню адекватної самооцінки дитини-сироти; уміння дитини аналізувати свої переживання і знаходити їх причину.
В статье раскрыто содержание понятия “тревожность”, причины ее возникновения у воспитанников-подростков в условиях детского дома семейного типа. Охарактеризованы новообразования которые характерны для этого возраста, психологические качества подросткового возраста, и влияние предыдущего негативного опыта на их формирования, а именно: пассивность в познавательной и общественно-значимой деятельности; бедный словарный запас; постоянная смена настроения; неправильное ценностное отношение к себе; низкая работоспособность. Проанализированы особенности проявления тревожности депривированных подростков, факторы, обусловливающие ее возникновение. Доказано что материнская депривация способствует возникновению тревожности и деструктивно влияет на психическое развитие ребенка-сироты, в том числе и подростка. Описаны особенности взаимосвязи между уровнем общей тревожности и самооценкой качества жизни подростков-воспитанников детского дома семейного типа. Рассмотрены особенности влияния повышенной тревожности на сферы жизнедеятельности ребенка-сироты, что заметно ухудшают и осложняют отношения со сверстниками и взрослыми. Особое внимание уделено характеристике ситуативной и личностной тревожности. Выяснена роль детских домов семейного типа в преодолении тревожности у детей-сирот. Проанализированы поведенческие действия родителей-воспитателей, которые влекут за собой как возникновение тревожности, так и ее преодоления. Представлен процесс развертывания ситуации успеха как средства преодоления тревожности подростков. Предложены психолого- педагогические условия преодоления этого состояния, а именно: положительные межличностные отношения воспитанников с родителями-воспитателями; способность оценить собственный успех, что способствует формированию адекватной самооценки ребенка-сироты; умение ребенка анализировать свои переживания и находить их причину.
The article reveals the content of the concept “anxiety”, its causes are the students-teenagers in the conditions of orphanage of family type. Is characterized tumors which are characteristic of this age, the psychological qualities of adolescence, and the impact of previous negative experience of their formation, namely: passivity in the cognitive and socially significant activity; poor vocabulary; constant change of mood; incorrect value relation to itself; poor performance. The features of the manifestations of anxiety disadvantaged adolescents, the factors which determine its occurrence. It is proven that maternal deprivation contributes to anxiety and destructive influence on the mental development of children-orphans, including a teenager. Describes the features of the relationship between General anxiety and self-esteem quality of life of adolescents-children's home of family type. The features of the influence of heightened anxiety on the life of an orphaned child that significantly worsen and complicate relations with peers and adults. Special attention is paid to the characteristics of situational and personal anxiety. Clarified the role of family-type orphanages in overcoming anxiety in children-orphans. Analyzed behavioral actions of parents and educators, which have both the appearance of anxiety and to overcome it. Illustrates the deployment process of a situation of success as a means of overcoming anxiety adolescents. Proposed psychological and pedagogical conditions of overcoming of this condition, namely: positive interpersonal relationships with pupils parents and teachers; the ability to evaluate their own success, which contributes to the formation of an adequate self-esteem of orphan; a child's ability to analyze their experiences and find their cause.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13118
Appears in Collections:Випуск 3 (48)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chystiak.pdf312.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.