DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 3 (48) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13111
Title: Теоретичний аналіз проблеми візуально-семантичних образів у психології
Authors: Наумова, Ю. С.
Keywords: образ
образ світу
візуальне мислення
образ
образ мира
визуальное мышление
image
image of the world
visual thinking
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Наумова Ю. С. Теоретичний аналіз проблеми візуально-семантичних образів у психології / Ю. С. Наумова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 12 : Психологічні науки, Вип. 3 (48). - С. 123-130
Abstract: У статті подано стислий огляд теоретичних підходів до розгляду питання образу у психологічній науці. Значна увага приділяється аналізу концепції «образу світу» О.М.Леонтьєва, розглянуто її вплив на подальший перебіг розвитку психології у вітчизняній науці. Проаналізовано особливості вивчення різних аспектів проблеми образу та образного мислення. Даний напрямок доповнюється стислим розглядом концепції образу у когнитивній та гештальт - психології, наводяться чотири підходи до вивчення образів, запропоновані Дж. Річардсоном. У статті розкривається та обґрунтовується значення теорії відображення для розробки образної проблематики, положення якої визначили загальний підхід до вивчення всієї системи когнітивних процесів у вітчизняній психології. Стверджується, що кожному рівню відображення дійсності у суб’єкта відповідає специфічний образ, який виконує певні функції в його психічній організації. Характеризується поняття візуального мислення, що розглядається як специфічний вид мисленнєвої діяльності, в результаті якого передбачається виникнення візуального образу. Узагальнюється думка про специфічність формування візуального сприйняття. Наприкінці статті окреслено один з малодосліджених, але перспективних напрямків подальшої розробки тематики з образів: візуально-семантичного образу. Питання його концептуальної нерозробленості залишається відкритим та потребує ґрунтовних досліджень.
В статье представлен краткий обзор теоретических подходов к рассмотрению проблемы образа в психологической науке. Значительное внимание уделяется анализу концепции «образа мира» А.Н.Леонтьева, рассмотрено ее влияние на дальнейший ход развития психологии в отечественной науке. Проанализированы особенности изучения различных аспектов проблемы образа и образного мышления. Данное направление дополняется кратким рассмотрением концепции образа в когнитивной и гештальт - психологии, приводятся четыре подхода к изучению образов, предложенные Дж. Ричардсоном. В статье раскрывается и обосновывается значение теории отражения для разработки образной проблематики, положения которой определили общий подход к изучению всей системы когнитивных процессов в отечественной психологии. Утверждается, что каждому уровню отражения действительности у субъекта соответствует специфический образ, который выполняет определенные функции в его психической организации. Характеризуется понятие визуального мышления, оно рассматривается как специфический вид мыслительной деятельности, в результате которого предполагается появление визуального образа. Обобщается мнение о специфичности формирования визуального восприятия. В конце статьи очерчен один из малоисследованных, но перспективных направлений дальнейшей разработки тематики образов: визуально-семантического образа. Вопрос его концептуальной неразработанности остается открытым и требует серьезных исследований.
The theoretical analysis of the visual images in psychology. The article presents a brief overview of theoretical approaches to the issue of the image in psychological science. Considerable attention is paid to the analysis of the concept of "image of the world", considered its influence on the further course of psychology. The article gives an analysis of the peculiarities of scientists studying various aspects of the image and creative thinking. This area is complemented by a brief consideration of the concept of image in cognitive and Gestalt – psychology; four approaches to the study of images proposed by J. Richardson are also mentioned. The article reveals the importance of the theory of reflection for the development of image problems study, the theoretical concept defines a common approach to the study of cognitive processes in the national psychology. According to this theory, each level of the subject’s reality reflection corresponds to a specific image, that performs certain functions in its mental organization. The article deals with visual thinking problem, it is considered as a specific type of mental activity, which is expected to result in the appearance of the visual image. Some aspects of the visual perception formation and definition of visual thinking were considered in the article. In conclusion the author notes that the question of its conceptual undeveloped remains open and requires further research. It draws our attention to the promising area of research connected with images - visual semantic image.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13111
Appears in Collections:Випуск 3 (48)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Naumova.pdf331.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.