DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 12. Психологічні науки » Випуск 3 (48) »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13110
Title: Психологічне здоров'я: різноманітність підходів
Authors: Мозгова, Г. П.
Уваркіна, К. М.
Keywords: психічне здоров'я
психологічне здоров'я
особистість
психическое здоровье
психологическое здоровье
личность
mental health
mental health
personality
Issue Date: 2016
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Мозгова Г. П. Психологічне здоров'я: різноманітність підходів / Г. П. Мозгова, К. М. Уваркіна // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - К. : Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2016. - Серія 12 : Психологічні науки, Вип. 3 (48). - С. 130-136
Abstract: У статті розглядаються теоретичні основи дослідження проблеми психічного та психологічного здоров'я особистості На основі аналізу психологічної літератури визначені різні наукові підходи до розуміння змісту поняття психічного та психологічного здоров'я особистості: 1) нормоцентричний підхід (здоров'я вивчається як оптимальний рівень функціонування організму і психіки); 2) феноменологічний підхід (проблеми здоров'я трактуються як варіації індивідуального способу буття в контексті суб'єктивної картини світу); 3) холистичний підхід (забезпечується цілісне бачення проблеми як синтез фундаментальних суперечностей чи інтрапсихічних полярностей); 4) крос-культурний підхід (здоров'я представлено як соціокультурна змінна); 5) дискурсивний підхід (уявлення про здоров'я як продукт певного дискурсу); 6) аксіологічний підхід (здоров'я як одна з основних ціннісних орієнтацій, універсальна людська цінність); 7) інтегративний підхід (спроба інтегрувати в єдину концептуальну основу вивчення здоров'я на різних рівнях людського буття). Теоретичного аналіз наукових праць показав наявність певних співвідношень змістів поняття психічного та психологічного здоров'я особистості. Обґрунтовано, що психічне здоров'я представляється необхідною, але далеко не єдиною умовою формування здоров'я психологічного. Теоретично аргументується необхідність постійного психолого-педагогічного супроводу процесу розвитку психологічного здоров'я сучасної студентської молоді, що сприяє практичному забезпеченню ефективної психокорекційної та психопрофілактичної роботи з різними віковими групами.
В статье рассматриваются теоретические основы исследования проблемы психического и психологического здоровья личности. На основе анализа психологической литературы определены различные научные подходы к пониманию значения понятия психического и психологического здоровья личности: 1) нормоцентрический подход (здоровье изучается как оптимальный уровень функционирования организма и психики); 2) феноменологический подход (проблемы здоровья трактуются как вариации индивидуального способа бытия в контексте субъективной картины мира); 3) холистический подход (обеспечивается целостное видение проблемы как синтез фундаментальных противоречий или интрапсихических полярностей); 4) кросс-культурный подход (здоровье представлено как социокультурная переменная); 5) дискурсивный подход (представление о здоровье как о продукте определенного дискурса); 6) аксиологический подход (здоровье как одна из основных ценностных ориентаций, универсальная человеческая ценность); 7) интегративный подход (попытка интегрировать в единую концептуальную основу изучения здоровья на разных уровнях человеческого бытия). Результаты теоретического анализа позволяют сделать вывод, что психическое здоровье представляется необходимым, но далеко не единственным условием формирования здоровья психологического. Теоретически аргументируется необходимость постоянного психолого- педагогического сопровождения процесса развития психологического здоровья современной студенческой молодежи, что способствует практическому обеспечению эффективной психокоррекционной и психопрофилактической работы с различными возрастными группами.
In the article the theoretical basis of study on the mental and psychological health of individuals based on the analysis of psychological literature by various scientific approaches to understanding the meaning of mental and psychological health of the individual: 1) Normal centric approach (health is being studied as an optimal level of functioning of the body and the mind); 2) phenomenological approach (health problems are treated as variations in an individual way of life in the context of the subjective picture of the world 3) a holistic approach (holistic view of the problem is provided as a synthesis of the fundamental contradictions or polarities intrapsychic); 4) cross-cultural approach (health presented as a sociocultural variable); 5) discursive approach (idea of health as a specific product of discourse); 6) axiological approach (health as one of the basic value orientations, a universal human value);7) integrative approach (attempt to integrate into a single conceptual framework study at various levels of the health of human being). The results of theoretical analysis suggest the existence of certain relationships contents described concepts. But given the inadmissibility of substitution of one concept to others, which takes place in modern psychological literature. Proved that mental health seems necessary but not the only condition for the formation of psychological health. In theory, it argued the need for constant psychological and pedagogical support of psychological health development process, today's college students, which contributes to ensuring the practical and effective psycho psychoprophylactic work with different age groups.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13110
Appears in Collections:Випуск 3 (48)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mozgova_Uvarkina.pdf319.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.