DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2014 рік » №2 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13022
Title: A study on the evaluation model of moral judgment education
Authors: Park, Jin-Whan
Keywords: evaluation model
moral judgment education
constructivism
модель оцінювання
моральне/етичне виховання/освіта
конструктивізм
модель оценивания
нравственное/моральное образование/воспитание
конструктивизм
Issue Date: 2014
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Park J. A Study on the Evaluation Model of Moral Judgment Education / J. Park // Філософія освіти. - 2014. - № 2(15). - С. 210-223
Abstract: Moral Judgment, one of the key elements in moral education, has seen no significant progress since the cognitive moral education model developed by Piaget and Kohlberg in the 1980s. Although this model has been criticized in many ways, it is still the dominant model in Korea. In 2000, the theory of knowledge has undergone revolutionary change — from objective view of theory to the constructivist view of knowledge; from modernism to post-modernism; and from academism to pragmatism. Such change has shaken the existing cognitive approach at its root and requires a new model of moral judgment education. If moral knowledge is objective, modernistic and is based on academism, the moral judgment based on such moral knowledge is simple in its form. It is like applying a simple mathematic formula. However, moral knowledge is constructivist, post-modern and pragmatic, then moral judgment cannot be but complex. The same is for the evaluation of moral judgment education. Although constructivist-based moral judgment education was introduced in new curriculum, appropriate evaluation model was not developed so far. This study proposes that Matthew Lipman’s Philosophy for Children model is suitable as the new evaluation model for moral judgment education. Of course, Matthew Lipman himself did not systematically develop an evaluation model for moral judgment education. However, he paved a way a new evaluation model. We can find some suggestions from his books, Lisa and Nous, the text for moral judgment education, and manual for instructors, respectively. This paper is the extended research of his study and is in memory of him who passed away in 2011.
Поняття «моральне судження» як один з ключових елементів етичного виховання не зазнало істотних змін з часу створення когнітивноморальної моделі освіти Ж. Піаже та Л. Кольбергом у 1980-х роках. Хоча ця модель піддавалася критиці з точки зору різних підходів, вона продовжує залишатися домінуючою в Кореї. У 2000 році теорія пізнання зазнала революційних змін — від об'єктивістського погляду на теорію до конструктивістської точки зору щодо знання; від модернізму до постмодернізму; і від академізму до прагматизму. Така зміна підважила існуючий пізнавальний підхід в його засадничих позиціях і висунула вимогу нової моделі етичного виховання. Якщо моральне знання є об'єктивним, модерністським і базується на академізмі, то моральне судження опирається на таке етичне знання, яке наявне в цих формах. Це уподібнюється до використання простої математичної формули. В той же час моральне знання є конструктивістським, постмодерністським і прагматичним, а моральне судження таким бути не може, і в цьому проблема. Це ж саме стосується оцінювання в моральному вихованні. Хоча етичне виховання, що базується на конструктивізмі, було введене в нову навчальну програму, відповідна модель оцінювання не була розроблена. Дане дослідження припускає, що методика Метью Ліпмана «Філософія для дітей» підходить в якості нової моделі оцінювання для моральноетичної освіти. Звичайно, сам Метью Ліпман особисто систематично не розробляв модель оцінювання для морального виховання. Тим не менш, він проклав шлях для нової моделі оцінювання. Ми можемо знайти ці ідеї в його книгах, таких як «Ліза» та «Нус», в текстах про моральноетичне виховання та відповідно в підручниках для викладачів. Ця стаття є розширеним дослідженням спадщини Метью Ліпмана, який пішов від нас у 2011 році, і вшануванням його пам'яті.
Понятие «моральное суждение» как один из ключевых элементов нравственного воспитания не претерпело никакого существенного изменения с момента развития когнитивно-моральной модели образования, разработанной Ж. Пиаже и Л. Кольбергом в 1980-х годах. Хотя эта модель была подвергнута критике во многих отношениях, она по-прежнему остается доминирующей в Корее. В 2000 году теория познания претерпела революционные изменения — от объективистского взгляда на теорию к конструктивистской точке зрения на знания; от модернизма к постмодернизму, и от академизма к прагматизму. Такая трансформация потрясла существующие познавательные подходы в корне и потребовала новой модели нравственного воспитания. Если моральное знание является объективным, модернистским и основано на академизме, то нравственное суждение, которое базируется на нем, вписывается в эти формы. Это подобно простой формуле в математике. Однако, если моральное знание конструктивистское, постмодернистское и прагматичное, то нравственное суждение таким быть не может, и в этом проблема. Это же касается оценивания в моральном образовании. Хотя моральное образование, основанное на конструктивизме, было введено в новую учебную программу, соответствующая модель оценивания не была разработана. В данном исследовании предлагается методика Мэтью Липмана «Философия для детей» в качестве новой модели оценивания в моральном образовании. Конечно, сам Мэтью Липман систематически не разрабатывал модель оценивания для морального воспитания. Тем не менее он начертал путь для новой модели оценивания. Мы можем найти эти идеи в его книгах «Лиза» и «Нус», текстах по нравственному воспитания и соответственно в учебных пособиях для учителей. Эта статья является расширенным исследованием наследия Метью Липмана, который ушел от нас в 2011 году, и почтением его памяти.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/13022
ISSN: 2309-1606
Appears in Collections:№2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Park.pdf726.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.