DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2013 рік »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12943
Title: The role of philosophy in pedagogical studies
Authors: Kaminski, Krzysztof
Keywords: philosophy
pedagogical studies
pedagogue
философия
педагогические исследования
педагог
філософія
педагогічні дослідження
педагог
Issue Date: 2013
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Krzysztof Kaminski The role of philosophy in pedagogical studies / Kaminski Krzysztof // Філософія освіти. Philosophy of Education: науковий журнал. – 2013. № 1 (12) // Ін-т вищої освіти НАПН України, Нац. пед. ун-т імені М.П.Драгоманова, 2013. – C. 373-381
Abstract: A contemporary pedagogue cannot be devoid of imagination; one cannot be devoid of curiosity of the world, ambition of grasping it in a sensible way and dreams of changing (improving) it. The contemporary pedagogue should be thoroughly prepared for one’s profession. Philosophy can prove to be helpful in execution of such an ambitious program (but the only one worth playing this game for human’s sake) at pedagogical studies. Thus, the role of philosophy at pedagogical studies is significant. Above all, it arouses curiosity and enforces us to think. Subsequently, it appears to be an intellectual framework of culture including education. Simultaneously, philosophy with its ideals constitutes an inalienable foundation of education. It is philosophy which, among other things, proposes various anthropological ideas which are finally significant in the shape of education. Premises of philosophy of education are priceless for pedagogical theory and practice.
Современный педагог не может быть лишен воображения; никто не может быть лишен любопытства к миру, стремления к осмыслению его рациональным образом и мечтам изменить (улучшить) его. Современный педагог должен быть основательно подготовленный к своей профессии. Философия может оказаться полезной (но не только единственной, достойной включиться в эту игру ради человека) в реализации подобной амбициозной программы в педагогических исследованиях. Таким образом, роль философии в педагогических исследованиях велика. Прежде всего, она пробуждает любопытство и заставляет нас думать. В результате создается интеллектуальная основа культуры, включая образование. В то же время философия с ее идеалами составляет неотъемлемую основу образования. Именно философия, помимо прочего, выдвигает различные антропологические идеи, реализующиеся в конечном итоге в образовании. Положения философии являются бесценными для педагогической теории и практики.
Сучасний педагог не може бути позбавлений уяви; нікто не може бути позбавлений цікавості до світу, прагнення до осмислення його раціональним шляхом і мрій змінити (покращити) його. Сучасний педагог повинен бути ретельно підготовлений до своєї професії. Філософія може виявитися корисною (але не тільки единою, гідною включитися у цю гру задля людини) в реалізації подібної амбітної програми у педагогічних дослідженнях. Отже, філософія відіграє значну роль у педагогічних дослідженнях. Передусім вона пробуджує цікавість і змушує нас думати. У наслідок чого створюється інтелектуальна основа культури, включаючи освіту. У той же час філософія з її ідеалами складає невід’ємну основу освіти. Саме філософія, крім іншого, висуває різні антропологічні ідеї, що реализуються у кінцевому рахунку в освіті. Положення філософії є безцінними для педагогічної теорії і практики.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12943
Appears in Collections:2013 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kaminski.pdf552.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.