DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2013 рік »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12929
Title: Феномен навчання у світлі комунікативної філософії Ю. Габермаса
Authors: Горбунова, Людмила
Keywords: теорія навчання
соціалізація
моральний розвиток
теория обучения
социализация
моральное развитие
theory of learning
socialization
moral development
Issue Date: 2013
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Людмила Горбунова Феномен навчання у світлі комунікативної філософії Ю. Габермаса / Горбунова Людмила // Філософія освіти. Philosophy of Education: науковий журнал. – 2013. № 1 (12) // Ін-т вищої освіти НАПН України, Нац. пед. ун-т імені М.П.Драгоманова, 2013. – C. 88-118
Abstract: У статті досліджуються освітні імплікації комунікативної філософії і постметафізичного мислення Юргена Габермаса, видатного соціального теоретика і філософа ХХ століття. Здійснена спроба проаналізувати можливості і деякий набутий у філософії досвід використання внеску Габермаса в теорію навчання, яку розглядаємо як складову теоретичного обґрунтування принципів освіти. Розроблена Габермасом теоретична концепція сучасного суспільства є методологічним фокусом виявлення, локалізації та акцентуації найважливіших аспектів і проблем навчання у складних контекстуальних переплетеннях соціуму. У статті розглядається специфіка розмаїтих процесів навчання: соціалізація і моральний розвиток індивіда, навчання у комунікативній дії, універсальним елементом якої є іллокутивна сила мовленнєвого акту, а також навчання в процесі відтворення життєвого світу; розглядається соціальна еволюція крізь призму навчальних процесів, зокрема “навчання у історії”, навчання в демократичному процесі, в публічній сфері. Особлива увага приділена університету як контексту формування критичного мислення і громадянської позиції.
В статье исследуются образовательные импликации коммуникативной философии и постметафизического мышления Юргена Хабермаса, выдающегося социального теоретика и философа ХХ века. Сделана попытка проанализировать возможности и некоторые уже состоявшиеся в философии опыты применения вклада Хабермаса в теорию обучения, которая рассматривается как часть теоретического обоснования принципов образования. Теоретическая концепция современного общества, разработанная Хабермасом, является методологическим фокусом выявления, локализации и акцентуации наиболее важных аспектов и проблем обучения в сложных контекстуальных переплетениях социума. В статье в качестве таких процессов рассматриваются обучение как социализация и моральное развитие индивида, обучение в коммуникативном действии, универсальным элементом которого является иллокутивная сила речевого акта, и обучение в воспроизводстве жизненного мира; рассматривается социальная эволюция сквозь призму обучающих процессов, в том числе «обучения у истории», а также обучение в демократическом процессе, в частности, в публичной сфере. Особое внимание уделяется университету как контексту обучения критическому мышлению и гражданской позиции.
Jurgen Habermas, a prominent social theorist and philosopher of the twentieth century, educational implications of communicative philosophy and post-metaphysical thinking are examined in the article. The author is analyzing the possibilities and some experiences of applying Habermas contribution in learning theory that have already taken place in the philosophy. This learning theory is considered as part of the theoretical study of the educational principles. The theoretical concept of contemporary society, developed by Habermas, is a methodological focus of detection, localization, and accentuation of the most important aspects and problems of education in the complex contextual interweaving of society. The learning as socialization and moral development of the individual, learning in communicative action, the universal element of which is the illocutionary force of the speech act, and learning in reproduction of life world, are consideredas such processesin the article; the social evolution is viewed through the prism of the learning process, including «learning from history», as well as learning in the democratic process, particularly, in the public sphere. Special attention is paid to the university as a context of learning critical thinking and citizenship.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12929
Appears in Collections:2013 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gorbunova.pdf988.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.