DSpace at library NPU Dragomanova » Філософія освіти » 2013 рік »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12925
Title: Образование эпохи антропологического перехода
Authors: Буданов, Владимир
Keywords: философия образования
инновационные технологии
антропологический переход
філософія освіти
інноваційні технології
антропологічний перехід
philosophy of education
innovative technology
anthropological turn
Issue Date: 2013
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Владимир Буданов Образование эпохи антропологического перехода / Буданов Владимир // Філософія освіти. Philosophy of Education: науковий журнал. – 2013. № 1 (12) // Ін-т вищої освіти НАПН України, Нац. пед. ун-т імені М.П.Драгоманова, 2013. – C. 23-43
Abstract: Анализируются альтернативные мировые тренды и вероятные стратегические паттерны образования в ближайшем будущем. Обсуждается их связь с деформацией ценностных пространств нашей цивилизации. Показано, что кризис современной системы образования связан с кризисом сложности в управлении элитами общества потребления, искусственного создания феномена «культурной тесноты». Проанализированы исторические процессы смены антропологических и культурных доминант триады «процесс-состояние- смысл» и обосновано возникновение антропосферного ароморфоза, в частности, новой этики, за счет повышенной информационной турбулентности современного мира и активации коллективных форм сетевого и трансперсонального сознания. Рассмотрены гармонизирующие концепции синергетического образования. Предложены новые сетевые мультимедийные методы трансляции личностного знания, которые являются единственным способом в странах СНГ воссоединить разорванную поколенческую знаниевую и культурную матрицу.
Аналізуються альтернативні світові тренди і можливі стратегічні патерни освіти в найближчому майбутньому. Обговорюється їх зв’язок з деформацією ціннісних просторів нашої цивілізації. Показано, що криза сучасної системи освіти пов’язана з кризою складності в управлінні елітами суспільства споживання, штучного створення феномена «культурної тісняви». Проаналізовано історичні процеси зміни антропологічних і культурних домінант тріади «процес-стан-сенс» і обґрунтовано виникнення антропосферного ароморфоза, зокрема, нової етики, за рахунок підвищеної інформаційної турбулентності сучасного світу та активації колективних форм мережевої і трансперсональної свідомості. Розглянуто гармонізуючі концепції синергетичної освіти. Запропоновано нові мережеві мультимедійні методи трансляції особистісного знання, яке є єдиним засобом у країнах СНД возз’єднати розірвану генераційну знаннєву і культурну матрицю.
The alternative global world trends and the probable strategic patterns of education in the near future are analyzed. Their relationship with the deformation of the space’s values of our civilization is discussed. It is shown that the crisis of the modern education system is connected with the crisis of the complexity in the consumer society’s elites management and with the phenomenon of "cultural closeness" created artificially. The historical processes of change of anthropological and cultural dominances of the triad "process –state — sense" are analyzed. The emergence of anthroposphere aromorphosis, in particular, the new ethics by virtue of the increased information turbulence of the modern world and the activation of collective forms of network and transpersonal consciousness is justified. The harmonizing concepts of synergetic education are examined. The new network media of methods’ translation of personal knowledge, which are the only way to reunite the disrupt generational knowledge and cultural matrix in CIS (Commonwealth of Independent States).
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/12925
Appears in Collections:2013 рік

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Budanov.pdf620.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.