Дана стаття присвячена огляду та аналізу
основних положень та рекомендацій, що містяться у звіті «Протистоючи гендерній нерівності»
(«Confronting gender inequality»), підготовленому
Комісією з гендеру, нерівності та влади Лондонської школи економіки та політичних наук (London School of Economics and Political Science). Досліджуючи
зазначений звіт, авторка продовжує дискусію, розпочату нею у випуску часопису «Філософія освіти» No1 за 2014 рік щодо гетерогенності та неоднозначності основних напрямів концептуалізації та праксеологічного втілення
гендерного мейнстримінгу, активізації амбівалентних характеристик даних
процесів. У даному контексті в статті виокремлено та проаналізовано головні тенденції, що є водночас визначальними для гендерного руху (зокрема, і в
освіті) Великобританії та відрізняють його від вітчизняного мейнстримінгу.
Цими тенденціями є радикалізм та активізм, праксеологічна спрямованість,
відсутність ЛГБТ-проблематики та домінування феміністичного дискурсу у
дискусіях та рекомендаціях.
Данная статья посвящена обзору и анализу основных положений и рекомендаций, содержащихся в отчете «Противодействуя гендерному неравенству» («Confronting gender inequality»), подготовленном Комиссией по
гендеру, неравенству и власти Лондонской школы экономики и политических наук (LSE). Исследуя указанный отчет, автор продолжает дискуссию,
начатую ею в выпуске журнала «Философия образования» No1 за 2014 год
относительно гетерогенности и неоднозначности основных направлений
концептуализации и праксеологического воплощения гендерного мейнстриминга, активизации амбивалентных характеристик рассматриваемых
процессов. В данном контексте в статье выделены и проанализированы
основные тенденции, которые являются одновременно определяющими для гендерного движения Великобритании и отличают его от нашего
отечественного мейнстриминга. Этими тенденциями являются: радикализм и активизм, праксеологическая направленность, отсутствие ЛГБТ-проблематики и доминирование феминистского дискурса в дискуссиях и
рекомендациях.
This article provides an overview and analysis of the main provisions and
recommendations contained in the report “Confronting gender inequality»
prepared by the Commission on Gender, Inequality and Power at the London
School of Economics and Political Science (LSE). Exploring the specified report,
author continues the discussion started in the journal “Philosophy of Education»
No1 for 2014 on heterogeneity and ambiguity of the main directions of praxeological
conceptualization and implementation of gender mainstreaming, activation of
ambivalent characteristics of these processes. In this context the article highlights
and analyzes the major trends that are both crucial for gender movement at United
Kingdom and distinguish it from national Ukrainian gender mainstreaming.
These trends are as follows: radicalism, praxeological orientation, lack of LGBT
issues in the discussions, and the dominance of feminist discourse. It is concluded
that decisiveness, activism and praxeological orientation are the main features of
the recommendations presented by the Commission on Gender, Inequality and
Power. This experience is particularly productive in terms of its extrapolation to
the Ukrainian realities.