Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Педагогічні засади професійної орієнтації старшокласників у навчально-виховному процесі профільного ліцею

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Вострікова, Вікторія Володимирівна
dc.date.accessioned 2011-11-01T13:53:38Z
dc.date.available 2011-11-01T13:53:38Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Вострікова, Вікторія Володимирівна. Педагогічні засади професійної орієнтації старшокласників у навчально-виховному процесі профільного ліцею : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 / В. В. Вострікова ; наук. керівник Л. А. Пермінова ; Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2009. - 22 с. ru_RU
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/126
dc.description.abstract Вперше визначено й обгрунтовано науково-теоретичні засади професійної орієнтації старшоркласників профільного ліцею на вибір професії вчителя іноземної мови. Розроблено модель поетапної професійно орієнтованої роботи із старшокласниками профільного ліцею. Обгрунтовано ціннісно-гуманістичну спрямованість як педагогічну засаду та умову успішної профорієнтаційної роботи. Описано модель професійної орієнтації старшокласників та етапи її реалізації (адаптаційний, мотиваційно-ціннісний, пізнавально-операційний, оцінювально-рефлексивний, програмувальний). Розкрито поняття "професійна орієнтація" та "інтегрована компетентність" у контексті професійної орієнтації старшокласників на професію вчителя. ru_RU
dc.description.abstract In dissertation the scientific and theoretical bases of the professionally oriented work with student’s higher forms are exposed, determination of pre-professional preparation and vocational orientation of student’s higher forms is given. Conceptual approaches are exposed to the problem of professional orientation of student’s higher forms of type lyceum. A valued-humanism orientation as condition pedagogical ambush and of successful the professionally oriented work is grounded. The constituents of the integrated description of student’s higher forms of type lyceum are selected: personality qualities and capabilities, progress and level of independence, capacity for a reflection, object competency, professionally meaningful qualities, explained and readiness to creative collaboration. High quality their combination is definite as the «integrated competence»; indexes and levels of its formed (elementary, base, creative) are exposed. The model of professional orientation of student’s higher forms and its implementation phases is described (adaptation, motivation-valued, cognitive-operating, estimating-reflection, programming). On the basis of data analysis of experimental work it is tested and efficiency of its action is confirmed. In integral application of forms and methods introduction of the special course was instrumental the «Professional self-education of student’s higher forms of type lyceum». ru_RU
dc.language.iso uk ru_RU
dc.publisher Видавництво НПУ імені М.Драгоманова ru_RU
dc.subject допрофесійна підготовка ru_RU
dc.subject професійна орієнтація старшокласників профільних ліцеїв ru_RU
dc.subject інтегрована характеристика старшокласника ru_RU
dc.subject інтегрована компетентність ru_RU
dc.subject pre-professional preparation ru_RU
dc.subject professional orientation of student’s higher forms of type lyceums ru_RU
dc.subject integrated description of student’s higher forms ru_RU
dc.subject integrated competence ru_RU
dc.subject.classification 37.032:373.544 ru_RU
dc.title Педагогічні засади професійної орієнтації старшокласників у навчально-виховному процесі профільного ліцею ru_RU
dc.type Other ru_RU


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics