В статті представлена
психологічна специфіка взаємозв’язку ціннісно-смислового розвитку студентської молоді з
віковими та суспільними кризами. Проаналізовані зміст та визначення таких феноменів як:
цінності, ціннісні орієнтації, ціннісно-смислова сфера особистості, ціннісно-смисловий розвиток,
криза, вікова криза, суспільна криза, студентська молодь. Показані типологія, ознаки, фази,
функції та категорії криз. Встановлено, що ціннісно-смислова сфера особистості включає в себе два основних компоненти – ціннісні орієнтації та систему особистісних смислів, які формуються
протягом онтогенезу. Розглянуто питання дослідження ціннісно-смислового розвитку
студентської молоді з метою оптимізації процесу становлення цілісної, гармонійної особистості,
ефективного входження та функціонування її у системі суспільних взаємовідносин в цілому та
оптимізації конструктивного розвитку особистості в умовах вікових та суспільних криз.
Досліджено специфічні особливості ціннісно-смислового розвитку студентської молоді в умовах
вікових та суспільних криз, який пов’язаний із, притаманним студентам, прагненням до набуття
впевненості у собі (за рахунок досягнення матеріальної, професійної незалежності) і постійним
самовдосконаленням, саморозвитком. Проаналізовано не лише негативний зміст розвитку
особистості під час криз, а й позитивний - як головної складової вікових та суспільних криз.
Констатовано, що проблема дослідження ціннісно-смислового розвитку особистості в період
криз є вкрай актуальною для сучасної української молоді, котра перебуває у пошуку
світоглядних основ особистісного розвитку під час нестійкої соціально-політичної та економічної
ситуації у країні в перехідний період.
В статье представлена психологическая специфика взаимосвязи ценностно-
смыслового развития студенческой молодежи с возрастными и общественными кризисами.
Проанализированы содержание и определение таких феноменов как: ценности, ценностные
ориентации, ценностно-смысловая сфера личности, ценностно-смысловое развитие, кризис, возрастной кризис, общественный кризис, студенческая молодежь. Показаны типология,
признаки, фазы, функции и категории кризисов. Установлено, что ценностно-смысловая сфера
личности включает в себя два основных компонента - ценностные ориентации и систему
личностных смыслов, которые формируются на протяжении онтогенеза. Рассмотрены вопросы
исследования ценностно-смыслового развития студенческой молодежи с целью оптимизации
процесса становления целостной, гармоничной личности, эффективного вхождения и
функционирования ее в системе общественных отношений в целом и оптимизации
конструктивного развития личности в условиях возрастных и общественных кризисов.
Исследованы специфические особенности ценностно-смыслового развития студенческой
молодежи в условиях возрастных и общественных кризисов, связанный с, присущим
студентам, стремлением к обретению уверенности в себе (за счет достижения материальной,
профессиональной независимости) и постоянным самосовершенствованием, саморазвитием.
Проанализированы не только негативный смысл развития личности во время кризисов, но и
положительный - как главной составляющей возрастных и общественных кризисов.
Констатировано, что проблема исследования ценностно-смыслового развития личности в
период кризисов является крайне актуальной для современной украинской молодежи,
находится в поиске мировоззренческих основ личностного развития при неустойчивой
социально-политической и экономической ситуации в стране в переходный период.
In the article the psychological specifics value-semantic
relationship of students with age and social crises. Analyzed the content and definition of such
phenomena as: values, value orientation, value-semantic sphere of personality, value-semantic
development crisis, age crisis, social crisis, college students. The following typology, features, phases,
functions and category management. Established that the value-semantic sphere of personality
includes two main components - the system of value orientation and personal meanings that are
formed during ontogeny. The question of value-semantic research development of students in order to
optimize the process of becoming an integrated, harmonious personality, efficient entry and operation
of the system of social relations in general and structural optimization of the individual in terms of age
and social crises. Investigated the specific features of value-semantic development of students in
terms of age and social crisis that is associated with the inherent students who desire to acquire selfconfidence
(due to achieving financial and professional independence) and constant selfimprovement,
self-development. Analyzed not only the negative meaning of the individual in times of
crisis, but also positive - as the main component age and social crises. It notes that the issue of valuesemantic
study of the individual in times of crisis is extremely relevant for modern Ukrainian youth who
are in search of philosophical foundations of personal development during the unstable socio-political
and economic situation in the country during the transition period.