Статтю присвячено дослідженню
динаміки формування діалогічної компетентності майбутніх психологів у системі фахової
підготовки. Визначено, що рівень сформованості діалогічної компетентності майбутніх
психологів зумовлюється системою професійних знань, умінь та навичок котрих вони набувають
у процесі професійного навчання, і на основі яких формуються певні програми професійних дій,
тому головним результатом професійно орієнтованого навчання у системі фахової підготовки,
встановлено сформовану діалогічну компетентність. З’ясовано можливості формування
діалогічної компетентності майбутніх психологів засобом впровадження у навчальний процес
ВНЗ спеціалізованої тренінгової програми. Описано організаційні та методичні аспекти
формувального дослідження. Представлено результати дослідження сформованості діалогічної
компетентності студентів-психологів експериментальних та контрольних груп до та після
тренінгу. Зазначено, що для оцінки тренінгового ефекту використано не лише об’єктивні, а й
суб’єктивні методи аналізу вражень ведучого та учасників груп. Наведено зміст самозвітів
учасників тренінгу. Встановлено, що суб’єктивне значення тренінгу для кожного учасника,
виявляється більш важливим та результативним на відміну від об’єктивних показників.
Порівнюються результати експериментальних та контрольних груп у вигляді даних, одержаних
згідно визначених методик. Констатовано, позитивну динаміку показників в експериментальних
групах та без значних змін у контрольних групах. Доведено можливість впливу на формування
діалогічної компетентності майбутніх психологів з використанням активних методів навчання в процесі професійної підготовки у ВНЗ, що забезпечує ефективність у досягненні ними
відповідного рівня діалогічної компетентності у майбутній професійні діяльності.
Статья
посвящена исследованию динамики формирования диалогической компетентности будущих
психологов в системе профессиональной подготовки. Определено, что уровень
сформированности диалогической компетентности будущих психологов обусловлен системой
профессиональных знаний, умений и навыков которые они приобретают в процессе
профессионального обучения, и на основе которых формируются определенные программы
профессиональных действий, поэтому главным результатом профессионально
ориентированного обучения в системе профессиональной подготовки, установлено
сформированную диалогическую компетентность. Выяснено возможности формирования
диалогической компетентности будущих психологов посредством внедрения в учебный процесс
вуза специализированной тренинговой программы. Описаны организационные и методические
аспекты формирующего исследования. Представлены результаты исследования
сформированности диалогической компетентности студентов-психологов экспериментальных и
контрольных групп до и после тренинга. Отмечено, что для оценки тренингового эффекта
использовано не только объективные, но и субъективные методы анализа впечатлений
ведущего и участников групп. Приведено содержание самоотчетов участников тренинга.
Установлено, что субъективное значение тренинга для каждого участника, оказывается более
важным и результативным в отличие от объективных показателей. Сравниваются результаты
экспериментальных и контрольных групп в виде данных, полученных согласно определенных
методик. Констатировано, положительную динамику показателей в экспериментальных группах
и без значительных изменений в контрольных группах. Доказана возможность влияния на
формирование диалогической компетентности будущих психологов с использованием активных
методов обучения в процессе профессиональной подготовки в вузе, что обеспечивает
эффективность в достижении ими соответствующего уровня диалогической компетентности в
будущей профессиональной деятельности.
The article is dedicated to the dynamics of
dialogue competence formation of future psychologists in the system of professional training. It has
been established that the formation level of the dialogue competence of future psychologists is
conditioned by the system of professional knowledge and skills, which are acquired in the course of
professional education, and on the basis of which certain programs of professional actions are
formed; therefore the main result of professionally oriented education in the system of professional
training is determined to be the level of the formed dialogue competence. The possibilities of the
dialogue competence of future psychologists have been specified by means of introducing a special
training program into the educational process of the higher education establishment. Organizational
and methodological aspects of the formative experiment have been described. The results of the
research on the formation level of dialogue competence of students-psychologists in the experimental
and control groups before and after the training have been provided. It has been marked that for the
evaluation of the training effect not only objective, but also subjective methods have been used to
analyse the impressions of the moderator and participants of the groups. The contents of self-reports
made by participants of the practical course have been provided. It has been established that the
personal significance of the practical course for each participant turns out to be higher and more valuable than the objective indicators. The results of the experimental and control groups are
compared in the form of data obtained by the specified methods. Positive dynamics of indicators in the
experimental groups and no significant changes in the control groups have been observed. It has
been proven that the formation of dialogue competence of future psychologists is possible with the
help of the intensive educational methods used in the process of professional training in the higher
education establishment that ensures the efficiency in their achievement of the relevant level of
dialogue competence in the future professional activity.